خانه » مقالات » فواید خوشنویسی برای سلامت روح و جسم

فواید خوشنویسی برای سلامت روح و جسم

می‌توان گفت که فواید خوشنویسی برای روحیه و جسم بسیار زیاد است. با وجود این‌ که تکنولوژی روز به‌ روز درحال پیشرفت بوده و زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار می ‌دهد همچنان افرادی وجود دارند که به هنر خوش ‌نویسی یا همان زیبانویسی علاقه داشته و تأثیر این هنر را روی ذهن و جسم خود دیده‌اند. امروزه وجود کتاب‌ها و همچنین استفاده گسترده از وسایل رایانه ‌ای سبب شده که دسترسی به نوشتاری های زیبا از هر زمان دیگر آسان ‌تر شود. اما با توجه به همه این موارد همچنان کلاس‌ های خوش ‌نویسی نیز محبوب بوده و رو به افزایش هستند.

 آموزش خط یا همان زیبانویسی همانند زمان ‌های قدیم تنها محدود به اصول برای آموزش خواندن و نوشتن نیست. امروزه خوش ‌نویسی به یک هنر مستقل تبدیل ‌شده است. می ‌توان گفت که خوشنویسی را  زیبانویسی و همچنین زیبایی شناختی و توصیف می ‌کنند که در حال ‌حاضر به ‌عنوان یک مهارت و ابزار هنری بسیار محبوب به شمار می ‌رود. درحقیقت افراد برای تسلط روی این هنر محبوب باید مهارت صبر و مهارت خود را تقویت کرده و به شکل مستمر تمرین داشته باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درمورد فواید خوشنویسی بر جسم و روح توضیحاتی را بیان کنیم.

  ویژگی‌ های خوشنویسی

  ویژگی‌ های خوشنویسی
  ویژگی‌ های خوشنویسی

 خوشنویسی به‌ منظور افزایش بار معنایی، رسایی و همچنین زیباتر نوشتن کلمه مورداستفاده قرار می ‌گیرد. می‌توان گفت که ریشه اصلی هنر خوش ‌نویسی در فرهنگ ایران باستان و چین وجود داشته و جایی بوده که از آن برای نوشتن متن‌ های مذهبی و یا نوشته ‌های درباری استفاده می ‌کردند. به‌ منظور آموزش خوشنویسی اصفهان هنرمندان با توجه به این ‌که چه مواردی آسان ‌تر بوده و نسبت بین هنر چه دیدگاهی دارند، می‌ توانند با ابزارهای مختلف همانند مداد، خودکار، قلم نی و… خوش ‌نویسی را شروع کرده و کلمات و حروف را به زیباترین شکل ممکن روی سطوح ایجاد بکشند.

 البته که از رنگ‌ها و تزیینات دیگری نیز برای افزایش زیبایی خوش ‌نویسی استفاده می ‌شود. تمام این‌ ها می ‌تواند ازجمله مواردی در خصوص فواید خوشنویسی برای روحیه باشد. چرا که زیبانویسی و بازی با رنگ‌ها در روحیه دارای تأثیر شگفت ‌انگیزی است.

 بررسی فواید خوش ‌نویسی

 در خصوص فواید خوشنویسی برای روحیه باید بگوییم که این هنر سالیان زیادی است که به کم‌ و بیش وجود داشته و همچنان نیز محبوبیت دارد. در حال‌ حاضر نیز هنر خوش‌ نویسی مخاطبان زیادی داشته و همچنین هنرمندان برجسته ‌ای در این هنر در ایران وجود دارند. اگر شما نیز به این هنر علاقه دارید بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

 1. یادگیری خوش ‌نویسی و چالش‌های پیش رو

یادگیری هنر خوش ‌نویسی یک نوع مهارت برای رسیدن به سطوح بالا در تمرین و صبر زیاد است. در ابتدای کار ممکن است وقتی شروع به یادگیری خوش ‌نویسی می ‌کنید، دچار نا امیدی شده اما به ‌مرور زمان با دیدن پیشرفت خود در این هنر علاقه بیشتری به آن داشته و می‌ توانید اعتماد به ‌نفس بیشتری را بدست آورید. می‌ توان گفت که یادگیری و تسلط روی مهارت ‌های جدید باعث به چالش کشیدن افراد شده و باعث می شود تا باورهای آن‌ ها بیشتر تقویت شود. تمامی این‌ ها باعث شده تا غلبه بر مشکلات و سختی‌های مختلف آسان ‌تر باشد. درنتیجه می ‌توان گفت که یکی از فواید هنر خوشنویسی برای روحیه افزایش اعتماد به‌ نفس و باور ها است.

 2. خوشنویسی مدرن

 با در نظر داشتن این موضوع که خوش ‌نویسان مدرن در حال ‌حاضر تلاش می ‌کنند افرادی باشند که این هنر را در حالت مدرنیته نیز ادامه دهند، روش ‌های منحصر به ‌فردی را در خوش ‌نویسی ابداع می ‌کنند. در حال‌ حاضر خوش ‌نویسان سبک ‌ها، تکنیک‌ها و روش ‌های خلاقانه ‌ای را در این هنر به ‌کار می ‌گیرند. اما هنر خوش ‌نویسی تنها یک هنر نبوده و می ‌تواند روی سلامت جسمی و روانی نیز تاثیر خیلی زیادی داشته باشد.

۳. بهبود عملکرد ذهن و مغز

بهبود عملکرد ذهن و مغز با خوشنویسی
بهبود عملکرد ذهن و مغز با خوشنویسی

 این هنر چارچوب خاصی برای نوشتن حروف و کلمات و جملات دارد که افراد می ‌توانند با رعایت آن‌ ها متون را به زیباترین شکل ممکن بنویسند. این کار بسیار لذت ‌بخش بوده و حس نشاط را در افراد زنده می کند. یاد گرفتن خوش‌نویسی می ‌تواند به به شکل ‌گیری هرچه بهتر و توسعه‌ی دیدگاه افراد کمک کند. همچنین این موضوع به گسترش مسیرهای عصبی جدید و پیچیده نیز کمک خواهد کرد که درآخر باعث عملکرد بهتر مغز می ‌شود. بنابراین می ‌توان گفت خوش ‌نویسی نه ‌تنها به بهبود دست ‌خط افراد کمک کرده بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و پر داداش سریع‌تر اطلاعات نیز کمک زیادی کند.

۴. افزایش تمرکز

از جمله دیگر فواید خوش ‌نویسی برای روحیه می ‌توان به بهبود تمرکز اشاره کرد. خوش ‌نویسی در دسته هنرهای تجسمی قرار گرفته که پیچیدگی‌های مختص به خود را دارد. از این ‌رو برای نوشتن حروف به زیباترین شکل ممکن لازم است با تمرکز و دقت زیادی را خرج دهید. عدم تمرکز و همچنین دغدغه‌های فکری باعث شده تا شما نتوانید آن لذتی را که باید از این هنر محبوب تجربه کنید.

 5. سلامت روان با خوشنویسی

سلامت روان با خوشنویسی
سلامت روان با خوشنویسی

درخصوص و فواید خوشنویسی در روحیه و سلامت روان باید گفت که به ‌منظور داشتن سلامت روانی تجربه یک زندگی اجتماعی عاطفی و روانی مناسب بهتر است که از این هنر غافل نشوید. با توجه به تجربه ‌های موجود کلیه افرادی که خوش ‌نویسی در هنر خوش ‌نویسی مشغول هستند، دارای سلامت روحی بسیار بیشتری نسبت ‌به افراد دیگر می ‌باشند. خوش ‌نویسی نه ‌تنها یک هنر تجسمی بوده بلکه و به شکل گسترده‌ای در کل دنیا به‌ منظور تحریک مغز و بهبود عملکرد شناختی در میان افراد سالمند مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با توجه به تحقیقاتی که انجام ‌شده است این هنر می ‌تواند در تقویت مهارت ‌های حرکتی و درگیر کردن تمام حواس را برای انجام یک حرکت تنظیم کرد.

۶. ایجاد عملکرد حرکتی منظم و دقیق

علاوه‌بر فواید خوشنویسی برای روحیه، باید گفت که این هنر می ‌تواند به بهبود عملکردهای حرکتی منظم ‌تر و دقیق ‌تر کمک بسزایی کند. اگر می ‌خواهید یک خوشنویس حرفه ‌ای شوید، بایستی بدانید که چگونه به شکل مناسب و استانداردی قلم را در دست بگیریدو این کار باعث شد تا ناحیه‌ای از مغز تحریک شد که روی عملکردهای حرکتی تأثیر دارد. درنتیجه تمامی این ‌ها به تقویت سایر بخش‌های مغز نیز کمک می ‌کند. تمرین کردن خطوط در خوش ‌نویسی همانند خطوط شکسته، نستعلیق، بهبود حافظه به تنظیم شدن عملکردهای حرکتی و شناختی کمک خواهد کرد.

افراد در زمان یادگیری خوش ‌نویسی یاد می ‌گیرند که چگونه با توجه به تصویری که پیش روی آن‌ها قرار دارد، دست خود را تکان داده و تمامی این‌ها باعث بهبود عملکردهای حرکتی می شود.

فواید هنر خوش ‌نویسی بر سلامت جسم و روح

همان‌ طورکه در ابتدای مطلب نیز گفته شد فواید خوشنویسی در روحیه بسیار زیاد است. تمرین ‌های مستمر این هنر به ‌صورت مستقیم روی سلامت جسم و روح تأثیر دارد. خوش ‌نویسی روشی بوده که می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی در افراد کهنسال و افزایش تمرکز آن‌ها نیز کمک کند.

فواید هنر خوش ‌نویسی بر سلامت جسم و روح
فواید هنر خوش ‌نویسی بر سلامت جسم و روح

۱. رشد معنوی با خوشنویسی

علاوه‌بر تمامی موارد می‌ توان گفت که خوش ‌نویسی در رشد معنوی افراد نیز تأثیرگذار است. با وجود این ‌که تعریف هر کسی از معنویت می ‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد، اما ب بررسی تاریخچه به هنر خوش ‌نویسی می توان پی برد که این هنر از یک حس بسیار قدرتمند معنوی برگرفته شده ‌است. تمرین مستمر خوش ‌نویسی باعث شده تا این افراد نگاه عمیق ‌تری به درون خود داشته و در قلب خود تامل داشته باشند. این هنر کمک می کند تا افراد نسبت ‌به دیگران احساس محبت بیشتری داشته و به زندگی دیدگاه متفاوتی داشته باشند. می‌توان گفت که خوش ‌نویسی یک هنر مقدس است که می‌توان آن را در شعر عرفان و حکمت پیدا کرد. همچنین در آیه ‌ها و سوره‌ های قرآنی نیز نشانه ‌هایی از خوش ‌نویسی پیدا می‌ شود.

۲. افزایش زیباشناسی با خوش‌ نویسی

افزایش زیباشناسی با خوشنویسی
افزایش زیباشناسی با خوشنویسی

 یکی دیگر از مواردی که شامل فواید خوشنویسی بر روحیه و جسم می شود، تقویت مهارت زیبا شناسی با این هنر است. شما می ‌توانید از خوشنویسی برای افزایش جذابیت زیبایی محیط اطراف خود به شکل گسترده استفاده نمایید. مهارت زیبایی‌ شناسی با افزایش خلاقیت ارتباط کاملاً مستقیمی دارد. به ‌همین خاطر است که به ‌راحتی می ‌توانید محل کار یا زندگی خود را با این هنر تزیین کرده و از آن نهایت لذت را ببرید. اکثر کسانی که در هنر خوش ‌نویسی مشغول هستند، منازل خود را با این هنر تزیین کرده و این کار حس بسیار لذت ‌بخشی را به آن ‌ها القا می ‌کند.

 از جمله دیگر مزایا و کاربرد هنر خوش‌ نویسی استفاده از آن‌ها روی مهرهای شخصی بود که علاوه‌بر زیبایی به باعث افزایش اعتبار شغلی نیز می ‌شود. استفاده از این هنر روی لباس و پوشاک نیز کاربردی است. طرح‌ های خوش‌نویسی به‌ صورت عکس روی لباس، اشیاء حافظه و باعث افزایش جذابیت هرچه بیشتر آن ‌ها می ‌شود.

 نتیجه‌ گیری

 در این مطلب به بررسی فواید خوشنویسی برای روحیه و جسم پرداختیم. می‌توان گفت که هنر خوش ‌نویسی یک هنر مشترک برای آرامش ذهنی و سلامت جسم می ‌باشد. حتی با اختصاص زمان کمی به  این هنر، متوجه خواهید شد که تا چه حد می‌تواند در در روحیه و عملکرد جسمانی شما تأثیرگذار باشد. اگر شما نیز قصد دارید تا تحولی را در روند سلامت جسم و روح خود ایجاد کنید، بهتر است که هرچه سریع ‌تر جهت آموزش خوش‌نویسی ثبت ‌نام کرده و از تأثیرات شگفت ‌انگیز این هنر محبوب بی ‌نصیب نمانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا