خانه » مقالات » مهارت‌ های هفتگانه ICDL چیست؟

مهارت‌ های هفتگانه ICDL چیست؟

مهارت‌ های هفتگانه ICDL چیست؟

از آن‌جا که فناوری در بسیاری از جنبه‌های زندگی ریشه دوانده، دانستن مهارت ‌های هفتگانه ICDL برای کسب‌وکارهای بی‌شماری مورد نیاز خواهد بود. حتی به عنوان یک مبتدی در تکنولوژی هم تسلط پیدا کردن به این مهارت‌ها برای شما لازم است. بنابراین، هرچه توانایی بیشتری در این خصوص داشته باشید، شانس شما برای یافتن یک شغل خوب بالاتر می‌رود. اما چگونه می‌توان رزومه سنگین و پرباری را ساخت؟ ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با ۷ مهارت اصلی‌ آشنا شوید؛ پس تا پایان ما را همراهی کنید.

مهارت‌ های هفتگانه ICDL چیست؟

مهارت‌ های هفتگانه ICDL به منظور آشنایی کاربران با تخصص‌های متفاوت کامپوتر است تا از این طریق بر نرم‌افزارهای آن تسلط داشته باشند. آموزش ICDL در اصفهان می‌تواند از سطح مبتدی تا پیشرفته را در برگیرد که افراد در این دوره، دید جامع‌تر و وسیع‌تری نسبت به رایانه و برنامه‌های آن پیدا می‌‌کنند. از کاربردی‌ترین نرم‌افزارها در این زمینه، آفیس را می‌توان نام برد که جزو این مهارت‌ها آموزش داده می‌شود. هر کدام از برنامه‌های office برای اهداف مشخصی طراحی شده است و همه آن‌ها برای تمام کاربران، مناسب نیست. در مجموع از آن‌جا که رایانه در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود، داشتن تسلط بر آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

داشتن مهارت‌های رایانه‌ای برای موفقیت افراد در تمام جنبه‌های شغلی، نقش کمک‌کننده‌ را دارد. گواهی ICDL برای کسانی در نظر گرفته شده که نیاز دارند بدانند چگونه از رایانه شخصی استفاده کنند. همچنین برای افراد از هر رشته کاری که وارد بازار می‌شوند نیز مناسب است. به عبارتی دیگر مهارت ‌های هفتگانه ICDL به معنای گواهینامه بین‌المللی استفاده از کامپیوتر است که ۷ مهارت را در بر می‌گیرد.

آموزش ICDL پس از ثبت نام به شکل آفلاین یا آنلاین قابل مشاهده و دانلود خواهد بود. افراد می‌توانند با کمک موسسات معتبر دوره‌های این برنامه‌ها را با بهترین اساتید، پشت سر بگذرانند و موفق به اخذ مدرک شوند. برای به دست آوردن این گواهینامه باید بتوانید در امتحانات هر یک از مهارت‌ها قبول شوید که هر کدام با یک آزمون ۴۵ دقیقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ضمن هر فردی بدون توجه به تحصیلات، سن و جنسیت می‌تواند در این آزمون شرکت کند.

یادگیری ICDL چه ضرورتی دارد؟

اهمیت یادگیری مهارت ‌های هفتگانه ICDL به‌ قدری واضح است که اکثر سازمان‌ها در طرح‌های توسعه، یکی از استراتژی‌های اصلی خود را به آن اختصاص داده‌اند. شرکتی که قصد استخدام نیروی انسانی را دارد، باید اطمینان حاصل کند که فرد مورد نظر استعداد لازم را برای انجام امور کامپیوتری دارد. بنابراین با دانستن این‌که این مهارت‌ها چقدر کاربردی و تاثیرگذار هستند به این سوال پاسخ می‌دهیم که icdl را از کجا شروع کنیم؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که کار کردن با کامپیوتر سخت و پیچیده است و با همین باور غلط، سمت آموزش‌های آن نمی‌روند. اما این را بدانید که لازم نیست تا همه چیز را در حد یک برنامه نویس حرفه‌ای یاد بگیرید. مهارت ‌‌های هفتگانه ICDL مجموعه‌ای از آموزش‌های تازه را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با کمک آن بتوانید با مفاهیم اصلی، ببشتر آشنا شوید.

بسیاری از کارفرمایان به‌دنبال متقاضیانی هستند که گواهینامه ICDL را داشته باشند. به این دلیل که می‌دانند این داوطلبان، دانش همه جانبه از برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار پایه را دارند و آموزش علمی آن را گذرانده‌اند. این مدرک، توسط شرکت‌های سراسر جهان هم به عنوان معیاری برای صلاحیت کاربر فناوری اطلاعات، شناخته و ارزش‌گذاری می‌شود.

بررسی ۷ مهارت‌ ICDL

قبل از این‌که فرصت‌های شغلی عالی را از دست بدهید، بهتر است مهارت‌ های هفتگانه ICDL را بشناسید و آن‌ها را تقویت کنید. با آموزش هر یک از این توانایی‌ها می‌توانید به ارزش رزومه خود بیفزایید و در بازار کار به‌روز بمانید. حتی اگر در این زمینه شغلی دارید با تقویت این آموزه‌ها، کارها بهتر سازماندهی می‌شوند. افراد باید برای دریافت مدرک ICDL به ۷ مهارت کامپیوتری، تسلط نسبی داشته باشند که البته، کار سختی نیست. در ادامه این مهارت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. آی تی

از مهارت ‌های هفتگانه ICDL باید آی تی را نام برد که برای کسب‌وکارها و انواع کارآفرینی‌ها، کاربرد دارد. این دانش شامل مجموعه‌ای از اطلاعات و تکنولوژی‌های ارتباطی، استفاده، ذخیره، انتقال و دستکاری اطلاعات و داده‌ها است. آی تی را می‌توان به عنوان لازمه و پیش نیاز حرفه‌ای شدن در بسیاری از مشاغل هم دانست.

۲. ویندوز

یکی از پرکاربردترین مهارت‌ های هفتگانه ICDL ویندوز است که به‌طور کلی، طراحی و چهارچوب خاصی دارد. در این حوزه مطالبی که یاد می‌گیرید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • این‌که چطور فایل‌های مختلف بسازید و مدیریت کنید.
  • چگونه از سیستم در برابر ویروس‌ها، محافظت کنید.
  • طریقه کپی کردن فایل‌های مختلف، حذف یا برش زدن آن را آموزش می‌بینید.

۳. Word

در این بخش از مهارت‌ های هفتگانه ICDL کاربران نحوه استفاده از ورد، تایپ، تنظیم و چاپ متون را آموزش می‌بینند. با کمک Word می‌توانید یک متن را در قالب چند هزار کلمه هم که باشد، تایپ کنید و با فونت‌های جذاب و متفاوت آن را ارائه دهید. در این نرم‌افزار پردازشگر کلمات به‌صورت یک محصول جدا در نظر گرفته می‌شود و قابلیت فروش را دارد. در این خصوص می‌توانید در عناوین شغلی مختلف مانند ویراستاری قالب پایان نامه و محتوا نویسی مشغول به‌کار شوید. با این تفاسیر امروزه دانستن نحوه کار با این برنامه برای بسیاری از افراد، اجباری به نظر می‌رسد.

۴. Excel

از دیگر مهارت‌ های هفتگانه ICDL اکسل را می‌توان نام برد که ابزار همه‌کاره برای ذخیره و سازماندهی داده‌های جدولی به شمار می‌آید. Excel به‌طور گسترده‌ای در تجارت، کاربرد دارد و یکی از عناصر اصلی نرم‌افزار مورد استفاده در تمام صنایع است. از آن‌جا که این برنامه یک راه ساده، قدرتمند و بصری برای مدیریت اطلاعات است در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند و استفاده می‌شود.

در این بخش، کاربران برای محاسبات عددی، حسابرسی، نمودار و استفاده از فرمول‌های ریاضی آموزش می‌بینند. نرم‌افزار اکسل دارای ابزارهای گرافیکی و یک زبان برنامه نویسی کاربردی است که برای انواع سیستم عامل‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مهارت برای افرادی که می‌خواهند در رشته حسابداری تحصیل کنند یا مشغول به‌کار شوند، بسیار کاربرد دارد.

۵. Access

اکسس، قابلیت ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده اکسل را گسترش می‌دهد و حجم عظیمی از اطلاعات را پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، داشتن این مهارت برای مجموعه داده‌های بزرگ مانند ارقام فروش سالانه، مفید است. این نرم‌افزار، نسخه‌های حرفه‌ای دارد که می‌توان آن را به شکل مستقیم به دیگر برنامه‌ها و پایگاه داده‌ها مرتبط کرد. Access برای افرادی که کارهای تحلیلی انجام می‌دهند و در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

۶. Power point

یکی از محبوب‌ترین مهارت‌ های هفتگانه ICDL آشنایی با نرم‌افزار پاورپوینت است که به‌طور معمول، دانشجوها با آن زیاد سروکار دارند. در این مهارت، ساخت اسلایدها و تنظیمات مختلف آن برای ارائه مطلب به کاربران، آموزش داده می‌شود. همچنین، می‌توان با استفاده از آن داده‌ها را به‌صورت خلاصه و چند رسانه‌ای به نمایش گذاشت.

دانشجویان می‌توانند با کمک این نرم‌افزار یک پایان‌نامه خوب ارائه کنند و اطلاعات خود را زیبا و مختصر در اختیار دیگران قرار دهند. در این خصوص می‌توانید پاورپوینت پایان‌نامه‌ها یا ارائه‌های درسی و کاری را بسازید. در مجموع این برنامه جذاب و کاربردی، اطلاعات و داده‌ها را به شکل تیتروار آماده می‌کند و در سمینار و جلسه ارائه می‌دهد.

 Internet

از دیگر ارکان مهارت ‌های هفتگانه ICDL می‌توان به اینترنت و ارتباطات اشاره کرد. این روزها کم‌تر کسی پیدا می‌شود که دستی بر دنیای مجازی نداشته باشد یا آن را نشناسد. در یادگیری این دانش، کاربران با جستجو در اینترنت و تنظیمات مختلف ویندوز و مرورگرها آشنا می‌شوند و به‌خوبی می‌توانند در دنیای مجازی سفر کنند. همچنین در این قسمت شما یاد می‌گیرید که چطور یک ایمیل برای خودتان بسازید و ارسال و دریافت فایل و اطلاعات را با استفاده از پست الکترونیکی انجام دهید.

چه کسانی باید مهارت های هفتگانه ICDL را یاد بگیرند؟

یادگیری و تسلط کافی بر مهارت ‌های هفتگانه رایانه ICDL برای بسیاری از افراد و مشاغل در حوزه‌های مختلف، ضروری است. حتی امکان دارد برای عده‌ای، کاربرد روزانه‌ زیادی داشته باشد و یک نیاز محسوب شود. به‌طور کلی افراد در گروه‌های زیر می‌توانند دریافت این مدرک را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

  • اشخاصی که جویای کار هستند باید مهارت‌های رایانه‌ای را آموزش ببینند تا درصد استخدام خود را تا حد زیادی بالا ببرند.
  • کارمندهای یک شرکت در همه بخش‌ها باید کار کردن با کامپیوتر را آموزش دیده باشند؛ دلیل این است که دیر یا زود به آن نیاز پیدا می‌کنند.
  • دانشجوها می‌توانند پروژه‌ها و تحقیقات خود را با کمک این مهارت‌ها به تنهایی انجام دهند که برای آینده شغلی هم تجربه‌ محسوب می‌شود.
  • افراد در داخل خانه می‌توانند با استفاده از دانش رایانه‌ای به انجام کارهایی مثل سفارش تولید محتوا و تایپ بپردازند و از این طریق کسب درآمد کنند.
  • داوطلبانی که در تلاش هستند تا برای به دست آوردن یک موقعیتی شغلی به خارج از کشور مهاجرت کنند، بهتر است قبل از اقدام برای ویزای کار، مدرک ICDL خود را بگیرید.

باتوجه به موارد گفته شده در اولین فرصت در پی یادگیری این مهارت‌ها باشید. به این دلیل که جدا از مسائل شغلی، تحصیلی و پژوهشی هر فردی برای انجام کارهای بسیار ساده باید بتواند از کامپیوتر استفاده کند. در این صورت سطح سواد همگانی در محیط‌های اجتماعی به‌طور یکدست بالا می‌رود و سود زیادی نصیب جامعه و افراد می‌شود.

مدرک ICDL را از کجا دریافت کنیم؟

برای دریافت مدرک ICDL می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه‌ها در کلاس‌های آموزشی، حضور پیدا کنید و بعد از چند هفته به فنی حرفه‌ای معرفی ‌شوید. در تاریخ معین از شما آزمون می‌گیرند و درصورت قبولی، گواهینامه معتبر داده می‌شود.

مهارت ‌های هفتگانه ICDL را در منزل هم می‌توانید یاد بگیرید که باید به سایت فنی حرفه‌ای مراجعه و ثبت نام کنید. البته، یادگیری شما باید به شکل اصولی انجام گیرد و همزمان با آموزش‌های لازم، تمرین‌های مختلف نیز انجام دهید. این دوره احتیاجی به مباحث خاصی به عنوان پیش نیاز ندارد و یک آموزش حرفه‌ای باید به گونه‌ای باشد که حتی افراد کم سواد هم بتوانند با این مهارت‌ها آشنایی پیدا کنند.

مزایای دریافت گواهینامه بین‌المللی ICDL

باتوجه به پیشرفت‌های جامعه مهارت ‌های هفتگانه ICDL بیشتر از قبل احساس می‌شود و تسلط بر آن، نوعی مزیت و برتری به حساب می‌آید. این گواهینامه در همه موسسات آموزشی اعتبار دارد و در همه کشورها مشابه است. داشتن آن به این معنی است که فرد به همه آن مهارت‌ها در سطح عالی، تسلط داشته و حتی می‌تواند آن‌ها را به دیگران نیز آموزش دهد. در کل از مزایای مدرک ICDL می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • برای سازمان‌های داخلی و خارجی جهت استخدام افراد به عنوان یک مدرک معتبر شناخته می‌شود.
  • اعتماد به‌نفس و تنوع توانایی‌های کامپیوتری کاربران را افزایش می‌دهد.
  • کارایی کارکنان را بهبود می‌بخشد و قابلیت‌های آن‌ها را پررنگ‌تر و برجسته‌تر می‌کند.
  • داشتن این مدرک می‌تواند کمک زیادی به استخدام و کسب درآمد کند.
  • برای جامعه، سواد رایانه‌ای را ارتقا می‌دهد.
  • یک صلاحیت به‌روز و حرفه‌ای را برای فرد فراهم می‌سازد و به کارفرما یک سطح استاندارد مطمئن از آموزش در زمینه فناوری ارائه می‌دهد.
  • بازدهی بهتری را در سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات فراهم می‌کند.
  • باعث کاهش هزینه‌ها و زمان تلف شده برای کارفرمایان می‌شود.

کیفیت خروجی کارکنان و بهره‌وری را بالا می‌برد.

سخن پایانی

دانستن مهارت‌ های هفتگانه ICDL امتیازات خوبی را به رزومه شما اضافه می‌کند و آن را درخشان‌تر می‌سازد. علاوه‌بر این کسانی که در استفاده از رایانه مهارت‌های دقیقی دارند، روزهای کاری بسیار کارآمدتری را تجربه خواهند کرد. مزایای کسب این گواهینامه بسیار زیاد است و آن را به یک دوره‌ای تبدیل کرده که ارزش پیگیری را دارد. در ضمن این مدرک، مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که حتی برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود.

سوالات متداول:

❓ مهارت ‌های هفتگانه رایانه ICDL چیست؟

مهارت‌های هفتگانه شامل یک دوره جامع از آی تی، ویندوز، Word، Excel، Access، pover point و اینترنت است.

❓ هدف از گرفتن مدرک کامپیوتر ICDL چیست؟

داشتن این مدرک باعث افزایش توانمندی کاربر در کار با رایانه، کسب درآمد بیشتر و استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

❓ داشتن مدرک ICDL چه مزیت‌هایی دارد؟

با گذراندن دوره ICDL شما بر تمام اصول و مبانی کامپیوتر، تسلط پیدا می‌کنید. همچنین با نرم‌افزارهای office که در تمام مشاغل مورد نیاز است، آشنا می‌شوید.

❓ تفاوت دوره ICDL با آفیس در چیست؟

با گذراندن دوره ICDL علاوه‌بر یادگیری ۴ نرم‌افزار اصلی آفیس، اطلاعاتی در مورد ویندوز، اینترنت و آی تی نیز آموزش می‌بینید.

❓ یک دوره حرفه‌ای چند ساعت آموزش دارد؟

یک دوره اصولی باید ۱۳۰ ساعت آموزش همراه با حل تمرین و انجام پروژه‌ها داشته باشد تا بتواند شما را به نتیجه مورد نظر برساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا