خانه » مقالات » چرا با نقاشی کردن در زندگی موفق تر هستی؟

چرا با نقاشی کردن در زندگی موفق تر هستی؟

شاید این موضوع را ندانید اما تاثیر نقاشی در زندگی روزمره بسیار زیاد بوده و می تواند در جهات مختلفی از زندگی شما مفید واقع شود. شاید برخی از افراد تنها نقاشی را به عنوان یک هنر ببینند. اما این هنر می تواند نوعی غذای روح برای هر انسانی باشد و تا حد بسیار زیادی به تقویت حافظه و خلاقیت آن ها کمک کند. از سوی دیگر نیز نقاشی محدودیت سنی نداشته و می تواند برای تمامی بازه های سنی مناسب باشد. اگر از همین امروز نقاشی را شروع کنید، پس از مدت زمان کوتاهی متوجه تاثیر فوق العاده آن روی ذهن و روح خود خواهید شد.

 از زمان های بسیار گذشته تا به امروز نقاشی یکی از هنرهای محبوب و رایج بوده و در گذشته یک روش برای برقراری ارتباط دیگران بود. آموزش نقاشی در اصفهان چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان می تواند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد. همانقدر که ورزش برای بدن ضروری بوده و به سلامت هرچه بیشتر آن کمک می کند، نقاشی نیز می تواند به نوعی برای سلامت ذهن و روح ضروری و مفید باشد. البته که شما می توانید از طریق نقاشی کردن تمامی احساسات و عواطف درونی خود را نیز روی کاغذ پیاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تاثیرات نقاشی در زندگی توضیحاتی را بیان کنیم.

تاثیر نقاشی بر افسردگی

تاثیر نقاشی بر افسردگی
تاثیر نقاشی بر افسردگی

موضوعی مهمی که لازم است در رابطه با تاثیر نقاشی در زندگی روزمره در مورد آن توضیح دهیم، تاثیر نقاشی بر افسردگی است. این هنر محبوب و همیشه ماندگار می تواند شما را از دل افسردگی و اضطراب بیرون بکشد. این هنر خلاقانه می تواند در وضعیت روحی و روانی همه افراد تاثیر بسزایی گذاشته و بهبود آن کمک کند. نقاشی تنها یک هنر نیست، بلکه یک ابزار قدرتمند برای مقابله با افسردگی نیز محسوب می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، از طریق نقاشی توانسته‌ اند احساسات خود را بهتر بیان کنند، از افکار منفی دور شوند و به آرامش بیشتری دست پیدا کنند.

اهمیت نقاشی در بهبود افسردگی

به طور کلی تاثیر نقاشی در زندگی روزمره و در افسردگی بسیار زیاد است. این هنر دارای فواید زیادی برای افسردگی بوده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیان احساسات سرکوب شده: نقاشی، زبانی است که از طریق آن می‌توان بدون نیاز به کلمات، احساسات پیچیده و سرکوب شده را بیان کرد. این بیان آزادانه احساسات، به کاهش فشار روانی و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.
  • تمرکز بر لحظه حال: در حین نقاشی، ذهن به طور کامل بر روی فرآیند خلاقانه متمرکز می ‌شود و از افکار منفی و نگرانی‌های آینده دور می ‌شود. این تمرکز بر لحظه حال، نوعی مدیتیشن فعال است که به کاهش اضطراب و افزایش آرامش کمک می‌کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: هر اثر هنری، حتی ساده ‌ترین آن‌ ها، می‌تواند به فرد احساس موفقیت و رضایت بدهد. این احساس موفقیت، اعتماد به نفس را تقویت کرده و به فرد کمک می‌کند تا دید مثبت‌ تری نسبت به خود داشته باشد.
  • تغییر الگوهای فکری: نقاشی، یک فعالیت خلاقانه است که به فرد اجازه می‌دهد تا از الگو های فکری منفی و محدود کننده رها شود. این تغییر الگوهای فکری، به بهبود خلق و خو و افزایش امیدواری کمک می‌کند.
  •   ارتباط اجتماعی: شرکت در کلاس ‌های نقاشی یا گروه ‌های هنری، فرصتی برای برقراری ارتباط با افراد همفکر و ایجاد روابط اجتماعی جدید فراهم می‌کند. این ارتباطات اجتماعی، به کاهش احساس انزوا و تقویت حس تعلق کمک می‌کند.

بررسی دلایل موفقیت با نقاشی

شاید این موضوع را ندانید اما شما با انتخاب هنر نقاشی و اختصاص دادن زمان خود به این هنر، می توانید به موفقیت و اهدافی که مد نظر دارید، نزدیک تر شوید. در پاسخ به این سوال که چرا با نقاشی موفق تر هستید؟ بایستی بگوییم دلایل متعددی وجود دارد که ثابت می کند این هنر خلاقانه می تواند برای تبدیل شدن به یک فرد موفق بسیار موثر باشد. از جمله مهم ترین مواردی که شامل تاثیر زندگی در نقاشی می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی دلایل موفقیت با نقاشی
بررسی دلایل موفقیت با نقاشی

 1. فعال ‌تر شدن سلول‌ های مغز

همان‌ طورکه گفته شد نقاشی یک هنر برای تمامی افراد است. براساس تحقیقاتی که وجود دارد ثابت شده نقاشی به‌ صورت مستقیم روی عملکرد مغز افراد تأثیر گذار است. نیمکره راست مغز مسئولیت تصویر سازی و خلاقیت را به ‌عهده داشته و نیمکره چپ نیز وظیفه محاسبه و امور منطقی را به‌عهده دارد. با هنر نقاشی ۸۰ درصد از نیمکره راست مغز فعال خواهد شد. در حقیقت نه‌ تنها هر ۲ نیمکره با این هنر فعال می شوند، بلکه ظرفیت هر دو نیمکره مغز نیز با نقاشی کردن افزایش پیدا می‌کند. از این ‌رو گفته می ‌شود که تمامی سلول ‌های مغزی با هنر نقاشی فعال‌تر خواهد شد.

 2. تقویت حافظه

 به‌ منظور تقویت حافظه در افراد نقاشی کشیدن می‌ تواند بهترین گزینه ممکن باشد. این هنر می ‌تواند در جلوگیری از زوال عقل نیز تا حد بسیار زیادی مؤثر باشد. طراحی و نقاشی سبب رشد سلول‌ های مغزی جدید در بیمارانی که به آلزایمر مبتلا  هستند، می ‌شود. محققان به این نتیجه رسیده ‌اند که بهتر است افراد به‌ جای نوشتن به هنر نقاشی روی آورده تا حافظه خود را تأیید و تقویت کنند. تقویت حافظه از طریق این هنر می‌ تواند امکان ابتلا به بیماری‌ های حافظه همانند آلزایمر را کاهش دهد.

 3. رهایی از افسردگی

رهایی از افسردگی با نقاشی
رهایی از افسردگی با نقاشی

در بخش قبل نیز درمورد تأثیر نقاشی در زندگی روزمره و افسردگی توضیحاتی را بیان کردیم. نقاشی کشیدن می‌ تواند قدرتی شفا دهنده برای درمان افسردگی و اضطراب باشد. این هنر خلاقانه هورمون ‌های شیمیایی مفید همانند اندورفین، سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مغز تولید کرده و و باعث ایجاد حس شادی می ‌شود.

 4. تمرکز بیشتر با نقاشی

تمرکز هرچه بیشتر از دیگر “تاثیر نقاشی در زندگی روزمره” است. نقاشی کردن به تمرکز زیادی نیاز دارد. این موضوع باعث شده تا قدرت تمرکز نیز در افراد افزایش پیدا کند. با توجه به گفته لئوناردو داوینچی نقاشی کلی در عملکرد چشم را دربرگرفته که از جمله آن‌ها می ‌توان به تاریکی، نور، جسم، رنگ، شکل، مکان دوری و نزدیکی، حرکت و سکون را اشاره کرد. به ‌همین خاطر نیز گفته می ‌شود یکی دیگر از تأثیرات نقاشی در زندگی روزمره قدرت تمرکز بیشتر است.

 5. افزایش عزت ‌نفس

 زمانی‌که شروع به نقاشی کرده و نتیجه کار خود را می ‌بینید، احساس رضایت و شادی خواهید داشت. این حس نیز به افزایش عزت ‌نفس و توانایی ‌های بیشتر برای پیشرفت در زندگی کمک بسزایی می‌کند. هنگامی‌که شما یک اثر را روی کاغذ خلق می‌کنید، به آن علاقه ‌مند می‌شوید. این کار به شما حس رضایت داده و انگیزه‌ ادامه‌ کار را نیز در شما ایجاد خواهد کرد.

۶. افزایش توانایی برقراری ارتباط

افزایش توانایی برقراری ارتباط با نقاشی
افزایش توانایی برقراری ارتباط با نقاشی

مورد دیگری که در مورد تاثیر نقاشی در زندگی روزمره لازم است به آن اشاره کنیم، افزایش توانایی برقراری ارتباط از طریق کشیدن نقاشی است. شما می‌توانید احساسات و هیجانات مختلف افکار و احساسات مشترک خود را به‌ راحتی بیان کنید. با کشیدن نقاشی می‌توانید آن‌ چه را که حس و درک می‌کنید را به‌ راحتی بیان کنید. این هنر برای افراد خجالتی و کسانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند می‌تواند بسیار مؤثر است.

۷. تقویت مهارت‌های حرکتی

 شاید شما این موضوع را ندانید، اما کودکانی که از سنین خردسالی شروع به نقاشی کشیدن می‌کنند، دارای مهارت ‌های حرکتی بهتری بوده و می ‌توانند بهتر با دست ‌های خود کار کنند. در واقع نقاشی باعث شده تا ارتباط بین دست ‌ها و مغز و تقویت شده و مهارت‌های مختلفی در بزرگسالی در افراد بهتر شود.

 8. کاهش استرس و اضطراب

 هنر خلاقانه نقاشی باعث ایجاد حس آرامش می شود. اگر در محل کار و یا شرایط مختلف دچار استرس شدید می ‌تواند روی کاغذ تکیه نقاشی بکشید. چرا که این کار به شما آرامش فوق ‌العاده‌ای را هدیه می ‌دهد. نقاشی کشیدن باعث شده تا شما از یک فضای پراسترس و پرتنش فاصله گرفته و به آرامش برسید.

 9. ایجاد اوقات خوش برای خودتان

ایجاد اوقات خوش برای خودتان با نقاشی
ایجاد اوقات خوش برای خودتان با نقاشی

 قطعاً مشخص است که هنر نقاشی در هر سن ‌و سالی می‌تواند اوقات خوشی را برای افراد رقم بزند. این هنر پلی به سوی داشتن روابط قوی‌تر و دوستانه است و می‌تواند راهی برای دوری از نگرانی‌ها و استرس ها باشد. لازم نیست که شما برای کشیدن نقاشی به یک فرد ماهر تبدیل شوید. شما تنها برای این هنر به یک کاغذ و یک مداد و یا قلم مو نیاز دارید تا بتوانید طرح‌ هایی را روی کاغذ پیاده کرده و این‌گونه انرژی مثبت را دریافت کنید. لازم است بدانید که تقویت قوه تخیل و کودک به کمک نقاشی نیز ا یکی از مواردی است که محققان به ‌تازگی به آن رسیده‌اند.

جمع بندی

به طور کلی تاثیر نقاشی در زندگی روزمره بسیار زیاد بوده و می تواند از جنبه های مختلفی روی زندگی افراد تاثیر بگذارد. نقاشی در بهبود افسردگی نیز بسیار مفید واقع می شود. این هنر نه تنها خلاقیت افراد را افزایش می دهد، بلکه باعث شده تا حافظه تقویت شده و از ایجاد بیماری های ذهنی جلوگیری شود. از جمله فواید نقاشی می توان به افزایش تمرکز، بهبود برقراری ارتباط، افزایش خلاقیت و تقویت مهارت های حرکتی اشاره کرد. البته که نقاشی یک هنر همیشه محبوب بوده و می تواند راهی برای کسب درآمد نیز باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا