خانه » مقالات » آیلتس را چگونه شروع کنیم؟ | ۰ تا ۱۰۰ مراحل شروع آیلتس

آیلتس را چگونه شروع کنیم؟ | ۰ تا ۱۰۰ مراحل شروع آیلتس

آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی است که برای تحصیل در کشور خارجه، پیشرفت شغلی و مهاجرت به آن نیاز دارید. این آزمون در واقع، لازمه ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برتر جهان خواهد بود که باید با روش‌های صحیح مطالعه و تمرین مداوم همراه باشد. اما چگونه می‌توان خود را برای آیلتس با نمره عالی آماده کرد؟ نگران نباشید ما در این مقاله جامع به شما کمک می‌کنیم تا با مراحل صفر تا صد شروع آیلتس آشنا شوید و با برنامه‌ریزی دقیق به نتیجه دلخواه خود برسید.

بررسی کلی آزمون آیلتس

آیلتس یک آزمون بین‌المللی برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی افراد طراحی شده است که ۴ بخش Listening، Speaking، Reading و Writing را دارد. برای هر قسمت از صفر تا ۹ نمره داده می‌شود و نتایج آن توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشگاهی در سایر کشورها نیز پذیرفته می‌شود. مهارت‌های شما در هر یک از این زمینه‌ها ارزیابی می‌شود که در کل ۶ تا ۸ هفته لازم دارید تا این مهارت‌ها را تمرین و تقویت کنید.

برای ثبت‌نام این آزمون، می‌توانید به‌صورت آنلاین یا حضوری به مکان برگزاری آن مراجعه کنید و مدت زمان ارائه آزمون حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در ضمن برای شروع یادگیری آن به پیش‌نیاز خاصی احتیاج ندارید و هر کسی می‌تواند از مراحل ابتدایی آن را شروع کند.

چگونه آیلتس را شروع کنم؟

شروع آیلتس به برنامه‌ریزی مناسب، پشتکار و آمادگی نیاز دارد تا بتوانید مدرک آن را به‌راحتی به دست آورید. درصورتی که شما بدانید از کجا شروع کنید و چه گام‌هایی را بردارید، بی‌شک می‌توانید مسیر راحت‌تری را در پیش گیرید. همچنین، لازم است که هدف خود را به دقت مشخص کنید و برای رسیدن به آن انگیزه و اراده قوی داشته باشید. با داشتن این خصوصیات و طی کردن مراحل زیر می‌‌توانید به‌صورت خودخوان یا با شرکت در کلاس‌های آموزشی امتیاز بالایی کسب کنید.

۱. مشخص کردن نوع آزمون

قبل از شروع مطالعه باید آزمونی که قصد دارید در آن شرکت کنید را برگزینید و طبق آن به برنامه‌ریزی دقیق بپردازید. به این دلیل که در هر یک از آزمون‌های آیلتس، نحوه امتیازدهی و طرح سوال‌ها کمی با هم تفاوت دارند. از این طریق می‌توانید روی موضوعات مهم و مهارت‌های مورد نیاز همان آزمون، تمرکز داشته باشید. در کل انواع آزمون آیلتس به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

  • آیلتس آکادمیک: اگر قصد یک ثبت‌نام حرفه‌ای در کشور انگلیسی زبان را دارید، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید.
  • آیلتس جنرال: درصورتی که می‌خواهید به‌دنبال آموزش حرفه‌ای یا تجربه کاری در کشورهای خارجی باشید، باید از آموزش عمومی آیلتس استفاده کنید.
  • آیلتس لایف: برای افرادی که در پی دریافت مهارت‌های زبانی برای زندگی روزمره در کشورهای خارجه هستند، مناسب است.

۲. تعیین سطح زبان

برای شروع آیلتس ابتدا مشخص کنید که مهارت‌های زبانی شما در چه سطحی است یا برای رسیدن به نمره مورد نظر، چقدر فاصله دارید. برای این فرایند به آموزشگاه‌های زبان معتبر، مراجعه و در آزمون‌های تمرینی تعیین سطح زبان شرکت کنید. این آزمون‌ها مشابه آیلتس هستند ولی با تعداد سوالات کم‌تری برگزار می‌شوند که می‌تواند معیار مهمی برای مطالعه شما باشد.

با این روند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر می‌شناسید و برنامه‌ریزی مطالعاتی دقیق‌تری را طراحی می‌کنید. به این نکته توجه کنید که نوع کلاس و آموزشی که در اختیار شما قرار می‌گیرد بر اساس سطح زبان شما انتخاب می‌شود.

۳. برنامه‌ریزی

باتوجه به تعیین سطح زبان خود، تاریخ آزمون و نمره مورد نظر یک برنامه مطالعاتی قابل اجرا و دقیق تهیه کنید و هر روز زمان مشخصی را برای خواندن هر بخش از آزمون اختصاص دهید. البته که در روش‌های مطالعه خود تنوع را فراموش نکنید؛ می‌توانید از یادداشت‌برداری و مکالمه با دیگران استفاده کنید. افرادی که قصد دارند به‌صورت خودخوان برای آزمون آماده شوند، حدود یک سال زمان می‌برد تا با مطالعه، تکرار و تمرین نمره ایده‌آل را کسب کنند. ولی اگر سطح زبانی شما در حد پیشرفته بود، حداقل ۶ ماه قبل از تاریخ آزمون، برنامه‌ریزی و مطالعه خود را شروع کنید.

۴. انتخاب منابع مناسب

موفقیت در آزمون آیلتس زمانی انجام می‌گیرد که از منابع معتبر و موثقی استفاده کنید. شرکت در کلاس‌ها، بهترین گزینه است تا در یک محیط آموزشی با کمک مربی به مطالعه همه مهارت‌ها بپردازید. علاوه‌بر این می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های آموزشی زیادی که وجود دارند، بهره ببرید؛ زیرا که تمرین‌های متنوع و ویدیوهای آموزشی بسیاری دارند که شما را راهنمایی می‌کند. در ضمن منابعی را انتخاب کنید که به نیازهای شما برای آزمون و مهارت‌های خاصی که احتیاج دارید، پاسخ دهد. کتاب‌هایی که به‌صورت جامع تمام بخش‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و گفتاری را دارد، مورد مناسبی برای شما خواهد بود. البته قبل از خرید منابع و کتاب‌ها، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و مناسب با آن، بهترین گزینه را برگزینید.

کتاب‌های مورد نیاز آزمون آیلتس

منابع زیادی برای آزمون آیلتس وجود دارند که انتخاب میان آن‌ها، کمی دشوار است. با این حال برخی از بهترین کتاب‌های آمادگی آیلتس را به شما معرفی می‌کنیم.

The Official Cambridge Guide to IELTS

  • دارای مطالب مربوط به بخش ریدینگ
  • طرح راه‌کارها و نکاتی برای رسیدن به نمرات خوب
  • یک دی وی دی برای یادگیری بهتر اسپیکینگ یا لیسنینگ
  • راهنمای جامع در مورد ساختار آیلتس

Focus on IELTS Foundation Coursebook

  • دارای تکالیف و تکنیک‌های یادگیری خلاقانه
  • دی وی دی حاوی لیسنینگ
  • محتوای مجزا برای یادگیری لغات و گرامر

Barron’s IELTS Superpack

  • دارای ۲ سی دی و فایل‌های صوتی آنلاین برای گوش‌کردن به کتاب
  • کتاب‌های اختصاصی برای بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ

Cambridge IELTS 17 Academic Student’s Book

  • دارای نمونه سوالات مجزا برای بخش‌های مختلف آزمون
  • حاوی تست اطلاعات مرتبط با مؤلفه‌های گوناگون آزمون و نحوه نمره دهی
  • سی‌دی حاوی فایل‌های صوتی

IELTS Practice Tests Plue 2 With Key

  • گزینه عالی برای سلف استادی آیلتس
  • دارای تست‌های تمرینی به‌همراه پاسخ
  • توضیحات کامل در مورد همه موضوعات

۵. بهبود بخشیدن سطح زبان انگلیسی

چه به‌صورت خودخوان مطالعه کرده باشید یا با شرکت در کلاس‌های آموزشی در هر ۲ حالت لازم است که مهارت‌های سطح زبان خود را بهبود بخشید. در این خصوص می‌توان گفت که انتخاب موسسه و استاد مناسب، تاثیر قابل توجهی در بهبودبخشیدن روند شما دارد. می‌توانید برای تقویت مهارت‌های خود به آیلتس اصفهان مراجعه کنید. این مرکز معتبر با سابقه درخشان همراه با تیم خود، اقدام به برگزاری کلاس‌های زبان مبتدی تا پیشرفته و همایش‌هایی را می‌کند. در ضمن مشاوره‌های دقیق را به زبان‌آموزان ارائه می‌دهد تا با زمانبندی و برنامه‌ریزی مناسب، خود را برای آزمون‌ها آماده کنند.

۶. شرکت در آزمون‌های آزمایشی

متقاضیان پس از انجام‌دادن مراحل بالا لازم است که پیش از آزمون اصلی و ثبت‌نام برای آن، دوباره سطح زبان را ارزیابی کنند تا از پیشرفت خود به‌طور کامل مطمئن شوند. در این خصوص می‌توانید از آزمون‌های آزمایشی که در موسسات معتبر زبان برگزار می‌شود، استفاده کنید. در این صورت مطمئن خواهید شد که چقدر برای آزمون رسمی آیلتس آماده هستید. ضمن این‌که نقاط ضعف خود را در این آزمون شناسایی و اشتباهات خود را تحلیل می‌کنید.

۷. آشنایی با ساختار آزمون آیلتس

برای گرفتن نمره عالی در آزمون‌های آیلتس تنها نباید به یادگیری آن اکتفا کنید؛ لازم است که با ساختار و چهارچوب آن نیز آشنا شوید. به عنوان مثال، شما باید بدانید که برای هر بخش از این آزمون، مقدار زمانبندی چقدر خواهد بود تا بدون ایجاد اختلال در تمرکز، بتوانید آن را با موفقیت پشت سر بگذارید. به عبارت دیگر، باید بدانید از فرمت آزمون چه انتظاری دارید و با محتوای آن، انواع سوالات و وظایف هر بخش آشنایی کافی داشته باشید.

آیلتس خودخوان یا شرکت در کلاس‌های آموزشی؟

درصورتی که زمان کافی برای آزمون آیلتس ندارید و می‌خواهید آن را از صفر شروع کنید، توصیه می‌شود که به کلاس‌های آموزشی رفته و از یک مربی باتجربه کمک بگیرید. به‌خصوص در زمینه speaking و writing لازم است که یک استاد مجرب، اشکالات شما را هنگام صحبت‌کردن برطرف کند تا روند یادگیری آسان‌تر و سریع‌تر ‌شود. گاهی زبان‌آموزان فرصت و زمان لازم را برای شرکت در آزمون آیلتس دارند که شیوه خودخوان را انتخاب می‌کنند. آن‌ها با این سوال روبه‌رو می‌شوند که اکنون چطور در خانه آیلتس بخوانیم؟

تلاش مستمر، برنامه‌ریزی دقیق و انجام‌دادن تمرین‌های مختلف راه موفقیت و کسب نمره مناسب در آزمون آیلتس است. در سال‌های اخیر بسیاری از زبان‌آموزان توانسته‌اند به شکل خودخوان، نمره خوبی در آیلتس به دست آورند. شاید سخت‌ترین قسمت آن، تقویت مهارت اسپیکینگ باشد که می‌توانید در خانه به‌صورت آنلاین در کلاس‌های مکالمه آزاد شرکت و روی تلفظها و نحوه ادای کلمات تمرین کنید. در زمینه ریدینگ بهترین راه مطالعه متن‌های انگلیسی درباره موضوعات ساده و مورد علاقه است. این روش باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای مطالعه داشته باشید و به تدریج متن‌های تخصصی‌تر را تمرین کنید. همچنین، می‌توان در خانه کتاب‌های مفید آموزش زبان انگلیسی را مطالعه کرد. در کل رسیدن به نمره ۶ یا بالاتر، نیازمند مطالعه منظم و دقیق دارد.

گرفتن مدرک آیلتس چه مدت طول می‌کشد؟

مدرک آیلتس، سندی بسیار معتبر برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در سراسر جهان به شمار می‌آید. داشتن آن در زندگی شغلی و فردی تاثیر زیادی دارد و فرصت‌های بی‌شماری را برای شما فراهم می‌کند. مدت زمان لازم برای این مدرک بستگی به سطح فعلی زبان انگلیسی و میزان مطالعاتی که کرده‌اید دارد. زبان‌آموزانی که سطح زبان آن‌ها متوسط یا بالا است، می‌توانند با ۳ تا ۶ ماه مطالعه منظم و هدفمند به نمره دلخواه خود دست یابند. درصورتی که داوطلب به شکل خودخوان مطالعه کرده باشد ۹ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا به نتیجه عالی برسید.

هزینه آزمون آیلتس

هزینه آزمون آیلتس باتوجه به قیمت ارز، امکان دارد به‌طور مرتب تغییر کند. برخی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه آیلتس، شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوع آزمون
  • کشور برگزاری آزمون آیلتس
  • تغییرات تعرفه‌ای
  • تقاضا برای آزمون
  • هزینه‌های عملیاتی مراکز برگزاری آزمون

به این نکته توجه کنید که آزمون هر سال برای تعداد محدودی برگزار می‌شود و افرادی که در کسب نمره مطلوب، موفق نشده‌اند، می‌توانند به کشورهای همسایه سفر کنند تا در کم‌ترین زمان دوباره آزمون دهند. هزینه آزمون آیلتس در کشورهای مختلف (آپدیت ۲۰۲۴) متغیر است و به عوامل متعددی بستگی دارد. درصورتی که شما هم جزو افرادی هستید که قصد سفر به کشورهای دیگر را برای شرکت در آزمون آیلتس دارید، باید اطلاعی از قیمت این آزمون داشته باشید. جدول زیر قیمت آزمون در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد.

کشورهزینه آزمون
ترکیه۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ لیر
گرجستان۵۷۰ تا ۶۳۰ لاری
ارمنستان۱۰۵۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰۰ درام
آذربایجان۳۸۰ تا ۴۲۰ منات
عمان۹۸ تا ۱۰۳ ریال
بحرین۸۳ تا ۱۴۱ دینار
کویت۸۰ تا ۹۰ دینار
قطر۱۱۴۰ تا ۱۳۴۰ ریال
مالزی۸۸۰ تا ۹۸۰ رینگیت
روسیه۱۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ روبل

جمع بندی

با کسب مدرک آزمون آیلتس می‌توانید فرصت‌های شغلی بهتری پیدا کنید و در دانشگاه‌های برتر جهان پذیرفته شوید. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق، تمرین مداوم و حفظ انگیزه به نمره مطلوب آیلتس دست پیدا کنید. علاوه‌بر این کتاب‌ها، سایت‌ها و کلاس‌های آموزشی باکیفیت نیز کمک زیادی به شما می‌کند تا بر آزمون، تسلط بیشتری داشته باشید. در کل فراموش نکنید که پیش از ثبت‌نام نکاتی که در این مقاله مطرح شد را به یاد داشته باشید و به برنامه مطالعه خود متعهد بمانید تا در کم‌ترین زمان ممکن مدرک آیلتس را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا