خانه » مقالات » ۱۰ راهکار ساده تقویت فن بیان در کودکان

۱۰ راهکار ساده تقویت فن بیان در کودکان

تقویت فن بیان در کودکان بسیار مهم بوده و می تواند روی موقعیت های مختلف زندگی و موفقیت های پی در پی آن ها بسیار موثر باشد. به طور کلی فن بیان هنری برای حرف زدن و انتقال اطلاعات است که در سنین کودکی هم در سنین بزرگسالی دارای بسیار مهم باشد. در صورتی که کودک دارای مهارت سخنوری باشد، قطعا می تواند در شرایط تحصیلی، شغلی، ورزشی و حتی حضور در خانواده به جایگاه ویژه ای رسیده و هر بازه سنی به یک شخص تاثیرگذار تبدیل شود. آموزش فن بیان اصفهان می تواند هوش کلامی کودک را افزایش داده و او را بری شرایط پیش رو کودک آماده کند.

تفاوتی ندارد که کودک شما به چه مهارت و شغلی علاقه داشته و یا چه برنامه ای برای آینده او دارید، در هر صورت تقویت فن بیان برای رسیدن به موفقیت در تمامی مسیر ها الزامی بوده و می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. به طور کلی فن بیان متشکل از روش ها و تکنیک های ریز درشت بوده که ارتباط مستقیمی با افزایش اعتماد به نفس کودک دارد. در این بین راهکارهای نیز وجود دارد که بسیار ساده و می تواند برای تقویت فن بیان در کودکان از آن استفاده کنید. اگر شما نیز به مهارت های مختلف خود اهمیت می دهید، پیشنهاد می شود که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فواید کلاس فن بیان برای کودکان

فواید کلاس فن بیان برای کودکان
فواید کلاس فن بیان برای کودکان

امروزه تقویت فن بیان در کودکان بیش از هر زمان دیگری دارای اهمیت است. اکثر خانواده به دنبال روش ها و تکنیک های مختلفی هستند تا از طریق آن بتوانند مهارت سخنوری و فن بیان فرزند خود را افزایش دهند. بدون شک هر خانواده ای با دیدن اعتماد به نفس بالای کودک خود و  تسلط روی صحبت کردن، بهترین حس را تجربه خواهد کرد. اما در این بین برخی والدین از اهمیت فن بیان غافل بوده و به آن توجه چندانی ندارند.

از این رو لازم است تا در این بخش به فواید کلاس فن بیان برای کودکان اشاره کنیم. تقویت مهارت فن بیان در کودکان باعث شده تا آن ها بتوانند به شکل بهترین در جامعه ظاهر شده و در زمینه های مختلف رشد چشمگیری داشته باشند. زیرا زمانی که کودک مهارت سخنوری و اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، در زمینه های شغلی، مالی، اجتماعی رشد و تکامل چشمگیری خواهد داشت. تا به امروز همه افرادی که دارای به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده اند، قطعا از مهارت فن بیان برخوردار هستند. به طور کلی فن بیان دارای فواید بسیاری بوده که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتماد به نفس در کودک هنگام برقراری ارتباط با دیگران
  • کمک به غلبه بر ترس و اضطراب برای برقراری ارتباط با اطرافیان
  • تقویت مهارت های شنیداری و مکالمه برای ارتباط با دیگران
  • کمک عملکرد بهتر تحصیلی و افزایش دانش فردی
  • کمک به مهارت مدیریتی
  • تقویت مهارت برنامه ریزی و حل مساله

به طور کلی فواید تقویت فن بیان برای کودکان فواید بسیاری دارد که ما در این بخش به برخی از آن ها اشاره کردیم.

اهمیت مهارت های ارتباطی برای کودکان

بدون شک تقویت مهارت های ارتباطی برای همه افراد به خصوص کودکان که تازه وارد اجتماع شده و برای اولین بار در شرایط مختلف قرار می گیرند، بسیار مهم و ضروری است. در واقع یک فرد با هر میزان مهارت و تخصصی، بدون داشتن مهارت برقراری ارتباط همه فرصت های مهم زندگی را از دست داده و نمی تواند به اهداف مد نظر خود برسد. مهارت‌های ارتباطی، ستون اصلی تعاملات اجتماعی کودکان است و نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه همه جانبه آن ‌ها ایفا می ‌کند. مهم ترین موارد مورد اهمیت در تقویت فن بیان در کودکان و مهارت ارتباطی آن ها عبارتند از:

اهمیت مهارت های ارتباطی برای کودکان
اهمیت مهارت های ارتباطی برای کودکان

۱. تقویت درک متقابل

 کودکان با یادگیری گوش دادن فعال، بیان واضح افکار و احساسات خود، و درک دیدگاه دیگران، می‌توانند ارتباطات عمیق‌تری با اطرافیان برقرار کنند.

۲. برقراری روابط قوی ‌تر

 مهارت‌های ارتباطی قوی به کودکان کمک می‌کند تا دوستان خوبی پیدا کنند، با همسالان خود بهتر تعامل کنند و روابط سالمی با خانواده و معلمان خود داشته باشند.

۳. حل مسئله راحت

 با برقراری ارتباط موثر، کودکان می‌توانند مشکلات و اختلافات را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند و به توافق برسند.

۴. آمادگی برای موفقیت در آینده

مهارت‌های ارتباطی قوی، کلید موفقیت در مدرسه، محیط کار و زندگی اجتماعی است.

جملات تمرینی فن بیان کودکان

علاوه بر آموزش تقویت فن بیان در کودکان، تمرین جملات فن بیان نیز می تواند در تقویت مهارت سخنوری بسیار موثر باشد. زمانی که شما جملات مخصوص فن بیان را مدام تکرار کرده و در کنار آن از آموزش فن بیان بهره مند شوید، زبان و ذهن شما به صورت نا خودآگاه به مرور عادت می کند. زمانی که ذهن و زبان به گفتن این جملات عادت کند، به مرور بیان جملات و کلمات عادی تر نیز راحت تر بوده و در نهایت فن بیان نیز تقویت می شود. جملات تمرینی فن بیان کودکان شامل موارد زیادی شده که از جمله بهترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جملات تمرینی فن بیان کودکان
جملات تمرینی فن بیان کودکان
  • یه یویوی یه یورویی!
  • شیش سیخ کباب سیخی شیش هزار!
  • چه ژست زشتی!
  • سمسار تو سمساریش پوست سوسمار داشت!
  • لیره رو لوله لوله رو لیره!
  • به نام وجودی که وجودم ز وجودش به وجود آمده است!
  • دوغ گاز دار، گاز دوغ دار!
  • زیرۀ ریزه میزه، از زیر میز می‌ریزه!
  • دستم در دبه دبه درش دستم بود!
  • غولا رو، با قند گول می زنیم!
  • ریش شیری سیبیل شیری، سیبسی شیری ریش شیری!
  • سپر جلوی ماشین عقبی خورد به سپر عقب ماشین جلویی!
  • این باد چه بد بادی بود که من باد به بدی این باد دگر باد ندیدم!
  • سه سیر سرشیر سه شیشه شیر!
  • کشتم شپش شپش کش شش پا را!
  • اگزیستانسیالیسم!
  • شست، سشوار کرد!
  • یک سکه یک سنتی!
  • شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی!
  • سه دزد رفتن به بز دزدی، یه دزد یه بز دزدید یه دزد دو بز دزدید!
  • سربازی سر سرسره بازی زد سر سربازی را شکست!
  • منوچهر با یه بقچه پر ترپچه، توی باغچه، خورد پیازچه!
  • امشب شب سه شنبست، فردا شبم سه شنبست، این سه سه شب، اون سه سه شب، هر سه سه شب سه شنبست!

بازی های فن بیان کودکان

تقویت فن بیان کودک می تواند به صورت بازی نیز انجام شود. به طور کلی برای آموزش هر مهارتی به کودکان، وارد کردن بازی می تواند یک روش بسیار موثر بوده و به یادگیری هرچه بیشتر آن ها کمک کند. همه کودکان به بازی کردن علاقه بسیاری دارند و می توانند هر مهارتی را در غالب بازی به بهترین شکل ممکن بیاموزند. استفاده از بازی های فن بیان کودکان باعث شده تا کودکان برای یادگیری فن بیان و مهارت سخنوری، انگیزه بیشتری داشته و برای تقویت مهارت تشویق شوند. خوشبختانه بازی های متعددی برای افزایش فن بیان وجود دارد. از جمله بهترین بازی های تقویت فن بیان کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازی های فن بیان کودکان
بازی های فن بیان کودکان

۱. داستان سازی برای عکس

در این بازی لازم است تا به کودک عکسی نشان بدهید و از او بخواهید تا برای عکس داستانی ساخته و آن را تعریف کند. این بازی کمک می کند تا کودکان بتوانند قدرت توصیف تصاویر را پیدا و مهارت توضیح دادن آن ها نیز تقویت شود. این بازی می تواند در تقویت هرچه بیشتر فن بیان نقش مهمی را ایفا می کند.

۲. خواندن شعر و آهنگ های کودکانه

از جمله دیگر بازی هایی که برای تقویت فن بیان کودکان وجود دارد، می توان به خواندن شعر و آهنگ های کودکانه اشاره کرد که باعث شده تا مهارت تلفظ زبان و ریتم آن ها تا حد بسیار زیادی تقویت شود. در نتیجه فن بیان و سخنوری کودک نیز به شکل چشمگیری تقویت می شود.

۳. تشویق کودک به گفتگو مداوم روزمره

این که بتوانید کودک خود را تشویق کنید تا در گفتگوهای دوستانه و خانوادگی شرکت کرده و حرف بزند، می تواند در افزایش فن بیان کودک تاثیر بسزایی دارد.همچنین بهتر است به صورت مداوم با کودک خود صحبت کنید تا بتواند با لغات بیشتری آشنا شود. پرسیدن سوالات مختلف از کودک نیز یکی از بهترین روش ها و بازی های فن بیان کودک است.

۴. گفتن و شنیدن قصه

از بهترین بازی های تقویت فن بیان کودکان می توان به شنیدن و گفتن قصه با کودک اشاره کرد. بهتر است قصه ای را شروع کرده و از کودک خود بخواهید تا آن را ادامه دهد. این بازی نه تنها در تقویت مهارت سخنوری موثر بوده بلکه به افزایش خلاقیت کودک نیز کمک بسزایی می کند.

۵. پیدا کردن کلمات مرتبط با یک شی مخصوص

بازی ساده و موثری که برای افزایش فن بیان کودکان وجود دارد، پیدا کردن کلمات مرتبط و هم معنی برای اشیا مختلف است. به این بازی شی بازی می گویند که در آن باید یک شی خاص را در نظر گرفته و با کودک خود کلماتی که به آن شی ربط دارند را پیدا کرده و بگویید.

۶. بازی گزارشگری برای تقویت فن بیان

این بازی نیز برای تقویت فن بیان کودکان بسیار موثر است. شما باید در این بازی از کودک خود بخواهید تا یک بازی ورزشی، حوادث مختلف و یا اتفاقی را به عنوان یک گزارشگر توضیح دهد.حتی می توانید شی را به عنوان میکروفن به کودک خود داشته باشید تا او برای انجام این بازی بیشتر ترغیب شود. بازی گزارشگری باعث شده تا هوش کلامی کودک تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و در زمان با دیگران نیز دیگر کم رو نباشد.

تقویت فن بیان کودکان مهمترین اصول مهارت های ارتباطی کودکان

تقویت فن بیان کودکان مهمترین اصول مهارت های ارتباطی کودکان
تقویت فن بیان کودکان مهمترین اصول مهارت های ارتباطی کودکان

به طور کلی تقویت فن بیان کودکان ارتباط مستقیمی با اصول مهارت های ارتباطی کودکان دارد. به عبارت دیگر یکی از مهم ترین عواملی که باعث شده تا کودکان بتوانند در برقراری ارتباط به بهترین شکل ممکن عمل کنند، داشتن فن بیان قوی است. با تقویت فن بیان اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا کرده و او می تواند بدون استرس و اضطراب و استرس با اطرافیان خود در شرایط مختلف اعم از مدرسه، مهد کودک، کلاس های آموزشی، جمع های دوستانه و خانوادگی ارتباط برقرار کند.

تمامی این موارد می تواند در برقراری ارتباط در سنین بزرگسالی بسیار موثر باشد. اگر یک فرد در سنین پایین مهارت سخنوری بالایی داشته باشد، در بزرگسالی به یک فرد قوی و تاثیر گذار تبدیل شده که می تواند برای موقعیت های تحصیلی و کارهای نیز روی افراد مورد نظر خود تاثیر داشته و ماندگار بماند. در نتیجه تمامی این موارد به تحقق اهداف و رویاهای یک فرد کمک می کند. از این رو گفته می شود که افزایش مهارت فن بیان در تقویت مهارت ارتباط کودک نیز به شکل موثری عمل می کند.

جمع بندی

تقویت فن بیان در کودکان بسیار مهم بوده و می تواند از جهات مختلفی به آینده او در شرایط مختلف کمک کند. داشتن هوش کلامی بالا کودک سبب شده تا او رفته رفته اعتماد به نفس بیشتری داشته و مشکلاتی نظیر کم رویی یا اضطراب را در زمان برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد. از سوی دیگر نیز در موقعیت های مختلف همانند مدرسه و یا حضور در جمع های مختلف نیز می تواند به بهترین شکل ممکن عمل کند.

روش های مختلفی برای تقویت فن بیان کودک وجود دارد که از جمله آن ها می توان به انواع بازی فن بیان و تمرین برخی از جملات خاص اشاره کرد. البته بهترین اقدامی که می تواند برای افزایش مهارت سخنوری و فن بیان وجود دارد، شرکت در کلاس ها و آموزش فن بیان در اصفهان بوده که توسط مجرب ترین استادان فن بیان ارائه می شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره ها با شماره های ما در سایت تماس بگیرید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا