خانه » مقالات » مهمترین تکنیک های فن بیان (۲۰ تکنیک طلایی)

مهمترین تکنیک های فن بیان (۲۰ تکنیک طلایی)

یادگیری مهمترین تکنیک‌های فن بیان می ‌تواند شما را یک قدم به موفقیت نزدیک ‌تر کند. بدون شک مهارت سخنوری و یا به عبارتی داشتن فن بیان قوی، می ‌تواند مسیر موفقیت را برای شما هموار کند. فرقی نمی ‌کند که تعریف شما از موفقیت چه باشد. در هر صورت شما برای ‌این که بتوانید به سطح بالاتری از زندگی خود رسید و موفقیت ‌های زیادی را در موقعیت‌ های تحصیلی یا شغلی کسب کنید، قطعاً به مهارت  فن بیان نیاز خواهید داشت. هرچه رو به جلو پیش می ‌رویم، مهارت خوب صحبت کردن اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند.  

به ‌طور کلی می ‌توان گفت که این مهارت هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری و تحصیلی تأثیر بسزایی دارد. اگر شما بتوانید افکار و احساسات خود را به شکل مؤثری به دیگران منتقل کنید، قطعاً می ‌توانید به آن‌ چه که می ‌خواهید در مسیری که هستید، برسید. فن بیان در مصاحبه‌ کاری، ارائه راه‌ حل‌ ها، ایده ‌ها و…. بسیار مهم است. برخی افراد ممکن است به‌ صورت ذاتی  دارای فن بیان خوبی باشند. اما  آن دسته از افرادی که این مهارت را ندارند نیز باید هرچه سریع ‌تر به سراغ آموزش فن بیان اصفهان بروند.

افراد زیادی در حال‌ حاضر هستند  که دارای استعداد های بی ‌شماری بوده اما به ‌دلیل این‌ که نمی ‌توانند خود را به‌خوبی معرفی کرده و آن ‌چه که در ذهن دارند را بیان کنند، دچار شکست خواهند شد. به جرأت می‌توان گفت که عدم داشتن مهارت در سخنوری باعث شده تا شما فرصت‌های زیادی را در زندگی از دست بدهید. قسمت کلامی در فن بیان دارای اهمیت ویژه ‌ای است. البته باید این موضوع را بدانید که  فن بیان تنها محدود به کلام نبوده و باید از زبان بدن نیز در آن استفاده کرد.

فن بیان چیست و چرا باید آن را تقویت کنیم؟

فن بیان چیست و چرا باید آن را تقویت کنیم

 پیش ‌از بررسی تکنیک‌ های فن بیان بد نیست تا توضیح کلی‌ را درمورد این مهارت بیان کنیم. برای تعریف مهارت در سخنوری یا همان فن بیان باید گفت که این مهارت بدین معناست که شما بتوانید آن‌ چه را که در ذهن دارید به شکل مناسب و مؤثری به دیگران انتقال دهید. می ‌توان گفت که بخش عمده ‌ای از فن بیان به سخنوری بر می‌ گردد. به‌ همین خاطر نیز تعریف فن بیان شیوه ارتباط و شخص گوینده با شخص شنونده است. در صورتی ‌که فرد گوینده بتواند با مهارت کافی صحبت کند و بهتر منظور خود را ارائه دهد، فطعا به آن چیزی که در ذهن دارد، می رسد.

 تعریف ساده‌ تری از فن بیان نیز وجود دارد و آن‌ هم این است که ما بدانیم چه حرفی را در چه شرایط و زمانی به چه صورتی بیان می ‌کنیم.این مهارت به ‌معنای چگونگی ادای کلمات و جملات نیز می ‌باشد و به شما کمک می‌کند هر آن ‌چه را که قصد دارید به شکل تأثیرگذارتر، با آهنگی بهتر و به شکل زیباتری به گوش مخاطبین هدف خود برسانید.  هر چه که توانایی صحبت کردن شما در مکان و شرایط مختلف بالاتر باشد، قطعاً می‌توانید فرد مؤثری در فرصت‌ هایی که پیش رو دارید باشید.

 چرا ما فن بیان خوبی نداریم؟

 همان‌ طورکه در ابتدای مطلب گفته شد مهارت فن بیان در برخی از افراد ذاتی است اما افراد دیگری که در این مهارت ضعف دارند نیز باید حتماً به فکر یادگیری تکنیک ‌های فن بیان باشند. در این ‌جا این سؤال پیش می‌آید که  چه دلایلی باعث شده تا ما فن بیان خوبی نداشته باشیم؟ می ‌توان گفت که خوب حرف زدن یک نوع مهارت است که باید آن را یاد گرفت.  مهم‌ ترین عاملی که باعث شده تا به بعضی از افراد فن بیان ضعیفی داشته باشند، اعتماد به ‌نفس پایین آن ‌ها می ‌باشد. البته که اهمیت و توجه به قضاوت دیگران نیز باعث شده تا افراد فن بیان خوبی نداشته باشند. در برخی شرایط نیز افراد درمورد یک موضوع آگاهی لازم را نداشته و نمی ‌توانند به ‌خوبی در مورد آن صحبت کنند و این باعث شد تا در نهایت فن بیان آن  ها نیز تضعیف شود.

 از جمله دیگر عواملی که باعث ضعیف شدن فن بیان می ‌شود، خجالتی بودن است. اگر شما کم ‌رو باشید، نمی ‌توانید به ‌خوبی آن ‌چه را که در ذهن خود دارید بیان کنید و همین موضوع نیز به ‌صورت مستقیم روی مهارت سخنوری شما تأثیرگذار خواهد بود. اما با یادگیری تکنیک‌ های فن بیان می‌توان تمامی این ضعف ‌ها را برطرف کرد و درنهایت به سطح بالایی از مهارت فن بیان دست پیدا کرد.

چه کسی به فن بیان نیاز دارد؟

چه کسی به فن بیان نیاز دارد

 شاید برای شما به این سوال پیش بیاید که چه افرادی به فن بیان نیاز دارند؟ زمانی‌که صحبت از تقویت مهارت حرف زدن می شود، همه افراد  سخنرانان و یا افرادی که دارای رتبه بالایی هستند را در ذهن خود تصور می ‌کنند. اما لازم است بدانید که همه افراد در هر جایگاه و هر شرایطی به فن بیان قوی احتیاج خواهند داشت. به ‌طور مثال یک فروشنده تا زمانی ‌که مهارت سخنوری خوبی نداشته باشد، نمی‌تواند محصول خود را به خریدار بفروشد و یا از فردی که یک ایده برای راه ‌اندازی کسب ‌و کاری را دارد، باید بتواند از طریق فن بیان قوی به‌ خوبی آن را به دیگران ارائه بدهد. شاید این موضوع را ندانید  اما فن بیان  می ‌تواند در جمع‌ های دوستانه نیز شما را به یک شخص محبوب و مؤثر تبدیل کند.

به ‌همین خاطر نیز گفته می ‌شود که تکنیک های فن بیان و مهارت سخنوری برای تمامی افراد احتیاج است. تفاوتی ندارد که شما درچه شرایط و مکانی  صحبت می‌کنید در هر صورت باید با یادگیری تکنیک‌ فن بیان باید بتوانید تمامی احساسات و افکار خود را به شکل مناسبی انتقال دهید. لازم است بدانید در صحبت با خانواده نیز فن بیان می‌ تواند به برقراری ارتباط بهتر و قوی ‌تر کمک بسزایی کند. حال که در این بخش متوجه اهمیت ویژه یادگیری فن بیان شدید در ادامه با ما همراه باشید تا بیست نکته طلایی را برای داشتن فن بیان قوی‌تر به شما ارائه دهیم.

مهمترین تکنیک های فن بیان

 در بخش‌های قبل چندین‌ بار اشاره کردیم که بعضی از افراد به‌ صورت ذاتی و به‌ علت شرایطی که در آن قرار داشته اند، دارای  بیان بسیار قوی هستند. حتی در اکثر اوقات می ‌بینیم که کودکان نیز در سنین پایین مهارت حرف زدن بسیار بالایی دارند. برخی افراد نیز به ‌دلیل قرارگیری در شرایط خاص، اعتماد به‌ نفس پایین، خجالتی بودن و عدم یادگیری تکنیک‌ های فن بیان نمی‌توانند در شرایط مختلف به شکل مناسبی صحبت کنند. اما جای نگرانی وجود ندارد. چرا که تقویت فن بیان بسیار راحت بوده و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. ازجمله مؤثرترین تکنیک‌های فن بیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.  بهتر است همیشه شنونده خوبی باشید 

 برای ‌این که بتوانید به‌ خوبی صحبت کنید، در ابتدا لازم است و شنونده‌ خوبی باشید. به‌ طور کلی در هر کاری که فکر می ‌کنید، بهره‌ مندی از تجربه سایر افراد می ‌تواند در یادگیری شما تأثیر بسزایی داشته باشد. زمانی ‌که شما شنونده خوبی باشید، می ‌توانید نکات مفیدی را برای طرز حرف زدن یاد بگیرید و در مواقعی که نیاز است از آن‌ ها استفاده کنید. با شنیدن حرف‌های دیگران دایره‌ لغات شما نیز گسترش پیدا کرده و از طرف دیگر نیز زبان بدن بهتری خواهید داشت. حتی اگر شما فن بیان قوی داشته باشید، بازهم می ‌توانید از طریق شنیدن چیزهای بیشتری را یاد بگیرید.

۲.  واضح صحبت کنید.

یکی دیگر از تکنیک های فن بیان واضح صحبت کردن است. برای داشتن فن بیان قوی انتقال پیام مناسب به شنوندگان بسیار مهم است. در قدم اول لازم است تا شما واضح حرف بزنید. با توجه به این‌ که شنونده‌ شما در چه سطحی از  اطلاعات قرار دارد، به شیوه ‌ای صحبت کنید که کاملاً منظور شما را بفهمد. با کنایه حرف زدن را به‌ طورکلی کنار بگذارید.

چرا که این کار تنها سبب سوء تفاهم شده و ممکن است افراد از حرف زدن با شما احساس خوبی نداشته باشند. بهتر است به شکل دقیق همان چیزی را که در ذهن دارید به زبان بیاورید. بر خلاف تصور سایر افرادب که فکر می ‌کنند فن بیان به معنی پیچیده حرف زدن است، باید بگوییم که استفاده از لغات ساده و قابل فهم به تقویت فن بیان کمک بیشتری خواهد کرد.

۳.  روی تن صدا حتماً کار کنید!

 از دیگر تکنیک ‌های فن بیان می‌توان به کارکردن روی تن صدا اشاره کرد. تا حد امکان اجازه ندهید که در زمان سخنرانی و حرف زدن گلویتان خشک شود. اگر سخنرانی مهمی را پیش رو دارید و این را بدانید که بهتر است در آن شرایط حتماً یک لیوان آب ولرم را در نزدیکی خود داشته و هرچند دقیقه یک ‌بار از آن بنوشید. همچنین بهتر است در زمانی‌ که شرایطش را دارید آواز بخوانید. آوازخوانی در حمام به تنظیم تن صدا و خوش صدا شدن شما کمک بسزایی می ‌کند.

۴. افزایش دایره لغات برای فن بیان بهتر

برا این‌ که بتوانید دایره لغات بزرگ و  گسترده ‌تری داشته باشید، روش‌های زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شنونده خوب بودن اشاره کرد. شما می‌ توانید لغات و کلمات جذاب را در دفتر یادداشت کرده و در برخی شرایط از آن‌ ها استفاده کنید. بهتر است متضاد و مترادف ها را نیز بشناسید این کار باعث شده تا کلمات را به اشتباهی استفاده نکنید. هم چنین کلماتی را که یاد می ‌گیرید و به شکل هوشمندانه ‌ای در گفتگوهای روزانه خود به‌ کار ببرید.

۵.  استفاده از تکنیک ‌های گویندگی

یکی دیگر از تکنیک های فن بیان، تمرین و استفاده از تمرینات گویندگی است.  در وهله اول بهتر است بگوییم که حذف تکیه ‌کلام یکی از بهترین روش  ‌های فن بیان است. البته نه به این معنا که شما تمامی تکیه ‌کلام‌های خود را حذف کنید. بلکه لازم است تا به شکل آگاهانه از آنها استفاده کنید. اگر تمامی صحبت‌هایتان دارای  یک حرف تکراری باشد، قطعاً مخاطبین حس خوبی به صحبت شما نخواهند داشت. تکیه کلام به‌ معنای کلماتی است که در صحبت کردن به‌ وفور از آن استفاده می ‌شود.به طور معمول همه‌ افراد قبل ‌از جمله هایی خود از تکیه کلام استفاده می‌کنند. برای اصلاح این  مشکل بهتر است صدای خود را ضبط کرده تا متوجه تکیه ‌کلام‌های خود شوید و در صورت نیاز در بخشی از صحبت هایتان آن را حذف کنید.

۶. ژست گرفتن در مواقع لازم  برای فن بیان بهتر

همان ‌طورکه بهتر می‌دانید هر فردی ژست مختص به خود را دارد. زمانی ‌که صحبت می‌ کنید باید بتوانید یک ژست جذاب و مناسب داشته باشید. این کار نیاز به تمرین دارد. بهتر است قبل ‌از جلسه سخنرانی خود جلوی آینه و میز ایستاده و ژست خود را تمرین کنید. این ‌گونه قطعاً تأثیر مثبتی روی مخاطبین خود خواهید داشت. البته فراموش نکنید ژست شما نباید به‌ گونه‌ای باشد که همانند یک شخص خود شیفته به ‌نظر برسید. چرا که احساس خودشیفتگی شما خیلی سریع به مخاطبین انتقال پیدا می‌ کند.

۷. استفاده از زبان بدن

از دیگر مهم ‌ترین تکنیک‌ های فن بیان می ‌توان به استفاده از زبان بدن اشاره کرد. زمانی ‌که حرف می ‌زنید از زبان بدن خود به شکل آگاهانه و هوشمندانه استفاده کنید. بهتر است برای این کار نیز تمرین داشته باشید. داشتن زبان بدن باعث شده که سخنان شما بهتر به دیگران فهمانده شود.همچنین صحبت به‌ صورت یکنواخت و بدون تکان بدن هیچ ‌گونه جذابیتی را به ‌همراه نخواهد داشت.

زمانی‌ که به صحبت دیگران گوش می ‌کنید، حتماً به زبان بدن آن ‌ها نیز توجه کرده و بخش‌های جذاب آن را به ذهن بسپارید. زبان بدن به‌ طور معمول بعد از مدتی به‌ صورت ناخودآگاه در شما شکل می ‌گیرد.پس بهتر است زبان بدن خود را به شکل هدفمند در نظر بگیرید تا بتوانید فن بیان بهتری داشته و  برای اطرافیان خود موثر تر صحبت کنید. استفاده از بدن در حرف زدن همانند  تکان دادن دست‌ ها، برقراری ارتباط چشمی، لبخند، اخم، تکان دادن سر و… جزء زبان بدن بوده که در فن بیان قوی تأثیر بسزایی دارد.

۸.  مثال زدن را فراموش نکنید!

 بعد از صحبت‌ های خود حتماً مثال بزنید و برای مخاطب داستان‌ سرایی کنید. این‌ گونه افراد از حرف‌ های شما خسته نخواهند شد. این مورد از تکنیک های فن بیان برای سخنرانی‌ های بلند مدت بسیار گزینه مناسبی است. به منظور این ‌که شنوندگان معنی و مفهوم برخی از حرف ‌هایتان را به‌ خوبی درک کرده و متوجه شوند، حتماً از مثال و داستان‌ سرایی استفاده کنید. چرا که این کار می ‌تواند بسیار مؤثر باشد. به‌ طورکلی داستان‌ سرایی و استفاده از مثال یکی از بهترین تکنیک‌های فن بیان به شمار می‌ رود.

۹. عدم استفاده از آوای نامفهوم

در برخی اوقات در بین صحبت ‌ها ممکن است از واژه‌ های بی ‌معنی همانند “هوووممممم”، “آآآآآآ” و…. استفاده کنید. اگر صدای خود را ضبط کنید متوجه می‌شوید که در کجاها از این آواهای نامفهوم استفاده خواهید کرد و می‌توانید آن‌ ها را به‌ خوبی اصلاح کنید. به ‌طور معمول استفاده از این آواها در زمانی ‌که چیزی را فراموش می‌کنید و یا تمرکز کافی ندارید، اتفاق می ‌افتد. شما می ‌توانید در چنین شرایطی به ‌جای استفاده از آوا های بی ‌معنی کاملاً سکوت کنید. سکوت نه ‌تنها توجه مخاطب را بیشتر به شما جلب می ‌کند، بلکه در داشتن تمرکز کافی نیز بسیار مؤثر است.

۱۰. برقراری تماس چشمی

 از دیگر بهترین تکنیک‌ های فن بیان می ‌توان به برقراری تماس چشمی نیز اشاره کرد. هنگامی ‌که با مخاطبین خود صحبت می ‌کنید، حتماً با آن ‌ها تماس چشمی داشته باشید. چرا که این کار باعث ایجاد حس اطمینان در آن‌ ها می شود و  در نهایت شرایطی را فراهم کرده  تا آن‌ ها برای گوش دادن به صحبت ‌های شما ترغیب شوند.

 البته باید حواستان به این ارتباط چشمی باشد. برقراری تماس چشمی نباید به‌ گونه‌ای باشد که افراد را معذب کند. سعی کنید ارتباط چشمی بین افراد را در زمان‌ های کوتاه تنظیم کرده و هیچ فردی را فراموش نکنید. البته باید بگوییم که داشتن تماس چشمی سبب شده تا شما احساسات مخاطبین خود را نسبت ‌به حرف‌هایی که می ‌زنید، بفهمید. این کار تأثیر بسزایی در بهبود روند سخنرانی و تقویت فن بیان خواهد داشت.

۱۱. با اطمینان صحبت کردن

 فرقی نمی‌کند که قرار است در مورد چه موضوعی صحبت کنید. تا حد امکان اطلاعات بسیار زیادی را درمورد موضوع مد نظرتان به دست آورید. این باعث شده تا شما بتوانید با اطمینان کامل صحبت کنید. اگر شما بی ‌هدف شروع به صحبت کردن کرده و اعتماد به ‌نفس کافی نداشته باشید، مخاطبین هم خیلی سریع متوجه این موضوع شده و دیگر علاقه ‌ای به گوش دادن نخواهند داشت. کسب اطلاعات کافی درمورد موضوع سخنرانی می‌تواند یکی از بهترین تکنیک‌ های فن بیان به شمار می ‌رود.

۱۲. یکنواخت حرف نزنید!

یکی دیگر از تکنیک ‌های فن بیان این است که شما یکنواخت صحبت کردن را کنار بگذارید. همان ‌طورکه گفتیم کار روی تن صدا در تقویت فن بیان تأثیر بسزایی دارد. در برخی اوقات ممکن است صدای خوبی داشته باشید اما  صحبت کردن روی یک ریتم یکنواخت باعث شده تا حرف زدن ما خسته‌ کننده به ‌نظر برسد.

برای  این ‌که حرف‌هایتان حالت و یکنواخت نداشته باشد، بهتر است تن صدای خود را به شکل هوشمندانه تغییر دهید. نیاز است تا گاهی اوقات آرام صحبت کرده و در برخی اوقات نیز صدای خود را بالاتر ببرید. همچنین می‌ توانید نحوه لحن خود را نیز در زمان حرف زدن عوض کنید. این کار باعث شده تا مخاطبین توجه بیشتری به شما داشته باشند. همچنین این کار به افزایش تمرکز آن ‌ها روی صحبت‌ های شما نیز کمک بسزایی می ‌کند.

۱۳. ضبط کردن صحبت‌ های خود

 اگر قصد دارید تا نقاط ضعف و نقاط قوت و حرف زدن  خود را پیدا کنید، بهتر است جلسات تمرینی را داشته باشید و در آخر صدای خود را ضبط کنید. گوش دادن به صحبت ‌های ضبط‌ شده سخنرانی باعث شده تا شما بخش‌های مثبت و منفی سخنران را پیدا کرده و بتوانید آن را اصلاح کنید.

۱۴. تمرین کردن جلوی آینه برای تقویت فن بیان

تمرین کردن جلوی آینه برای تقویت فن بیان

یکی دیگر از تکنیک ‌های فن بیان این است که شما قبل ‌از سخنرانی جلوی آینه تمرین کنید. برای این کار بهتر است رو به‌ روی آینه  ایستاده و شروع به صحبت کردن کنید. فرض کنید که خودتان هم شنونده هستید و هم گوینده؛ در چنین حالتی می ‌توانید زبان بدن خود را بررسی کرده و هم ژست های مختلف را جلوی آینه تمرین کنید. ایستادن جلوی آینه و ضبط کردن صدا می‌تواند در تقویت فن بیان شما تأثیر فوق ‌العاده‌ای داشته باشد.

۱۵. تعیین چارچوب برای صحبت ‌ها

 حرف بدترین کاری که باعث شد تا فن بیان شما دچار تضعیف شود؛ از این شاخ به آن شاخه پریدن است. این کار باعث شده تا شنونده‌ ها نتوانند با حرف ‌های شما ارتباط کافی را بگیرند. برای شما نیز دچار چنین مشکلی نشوید، بهتر است از همان ابتدا چارچوب ‌هایی را برای صحبت‌ های خود در نظر داشته باشید.

 به‌ طور مثال برای حرف ‌های خود در نظر گرفته و بدانید دقیقاً از چه جایی شروع کنید. همچنین توجه داشته باشید که اجازه ندهید حرف‌های دیگران چار چوب صحبت‌های شما را برهم بزند. علاوه ‌بر این‌ها اگر کسی از شما سوالی داشت، پاسخ او  را در همان چارچوب داده و وارد حاشیه نشوید. این‌ها باعث شده تا  رشته‌ کلام از دست شما خارج نشود. بهتر است  نکات مهمی را که در سخنرانی خود دارید، روی یک برگه یادداشت کنید تا از چارچوب اصلی خارج نشوید.

۱۶. لبخند زدن در حین صحبت کردن

از دیگر تکنیک‌ های فن بیان می‌توان به لبخند زدن  در حین صحبت اشاره کرد. لبخند زدن باعث شده تا مخاطبین شما احساس بهتری را پیدا کنند. هنگامی‌ که در جمع های صمیمی تر هستید، بهتر از همیشه لبخند به لب داشته باشید. البته این کار نیز نباید بیش ‌ازحد انجام شود. بهتر است لبخندی از ته دل داشته باشید تا شنونده به‌ خوبی با شما ارتباط بگیرد. همچنین لبخند زدن هر از گاهی میان سخنرانی احساس بهتری به شما داده و باعث شد تا کلیه انرژی منفی و استرس از بین بروند.

۱۷. تقویت حنجره برای  فن بیان

به ‌منظور تقویت حنجره احتیاج نیست کار خاصی را انجام دهید. همین ‌که مراقب چیزهایی که می ‌خورید باشید می‌تواند در حنجره شما تا حد بسیار زیادی تأثیر بگذارد. خوردن خوراکی ‌هایی که مزه‌ ترش دارند، قطعاً باعث تحریک حنجره شده و تاثیرات  منفی را به‌ جا خواهد گذاشت.

همچنین بهتر است تا حد امکان از خوردن آب سرد و بسیار خنک نیز خودداری کنید. آب گرم را برای قبل ‌از سخنرانی و در حین سخنرانی میل کنید. علاوه ‌بر این‌ ها تمریناتی برای تقویت حنجره و بهبود کیفیت صدا نیز وجود دارد.به ‌طور مثال شما می‌توانید به مدت بیست ثانیه صداهایی همانند “زووووووو” یا” ووووووو” را تمرین کنید. این کار در تقویت عضلات حنجره تأثیر بسزایی دارد و  یکی از بهترین تکنیک‌های فن بیان به شمار می ‌رود.

۱۸. شمرده صحبت کردن

از دیگر تکنیک‌ های تقویت فن بیان می‌توان به شمرده صحبت کردن اشاره کرد. حتی اگر شما تمام تکنیک‌های فن بیان را استفاده کنید، اما شمرده صحبت نکنید، نمی‌توانید با شنونده بر ارتباط برقرار کرده و روی آن ‌ها تأثیر بگذارید. لازم است تا در زمان حرف زدن به ‌آرامی و شمرده شمرده صحبت کنید. این کار باعث شده تا سایر افراد مطالب را به ‌خوبی درک کنند. زمانی ‌که شما به ‌صورت آهسته و شمرده صحبت کنید، می‌توانید روی حرف‌های خود تمرکز بهتری داشته باشید.

۱۹. پرهیز از صحبت ‌های منفی

 شاید این از تکنیک به ‌صورت مستقیم در فن بیان تأثیر نگذارد. اما به ‌طور کلی هرچیزی که سبب شود احساسات منفی برای شنوندگان به وجود بیاید، روی فن بیان شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. به ‌طور مثال حرف‌های منفی خواسته یا ناخواسته باعث شده تا ذهن مخاطبان به سمت موضوعات منفی گرایش داشته باشد. به‌همین خاطر سعی کنید در صحبت هایی که دارید و تا حد امکان از مطالب منفی حرف نزنید. هر موضوعی که در بحث شما وجود دارد باید قطعاً جنبه مثبتی داشته باشد. شما می‌توانید از ایرادات یک کار صحبت کنید اما بهتر است بیشتر به بخش ‌های مثبت آن بپردازید تا قسمت‌های منفی آن کار خیلی به چشم نیاید.

۲۰. کنترل احساسات در فن بیان

 یکی دیگر از  تکنیک های  فن بیان کنترل احساسات است. ممکن است شما در جمعی قرار بگیرید  و مورد موضوع خاصی شروع به صحبت کنید. در این حین ممکن است نظرات منفی را از سایر افراد بشنوید. در چنین شرایطی مهم است که بتوانید احساسات خود را به‌ خوبی کنترل کنید. اگر بخواهید بیش ‌از حد عصبانی شده و یا شاد شوید، قطعاً فن بیان شما دچار تضعیف خواهد شد و نمی‌ توانید به مهارت بالایی در سطح فن بیان دست  پیدا کنید.

جمع بندی

یادگیری تکنیک های فن بیان به شما کمک می کند تا به اهداف خود نزدیک تر شوید. می توان گفت که فن بیان یک نوع مهارت و هنر است که همه افراد حتی کودکان نیز به آن نیاز خواهند داشت. برای تقویت این مهارت می توانید از تکنیک های فن بیان استفاده کرده و یا آموزش ببینید. به منظور این که مهارت سخنوری را کسب کنید، روش ها و تکنیک های زیادی وجود دارد که در این مطلب به بهترین آن ها اشاره کردیم.

سوالات متداول مهمترین تکنیک های فن بیان

منظور از فن بیان چیست؟

فن بیان به معنای مهارت انتقال موثر افکار و ایده ها به دیگران از طریق گفتار، زبان بدن و لحن صدا است.

چرا یادگیری فن بیان مهم است؟

فن بیان قوی در تمام جنبه های زندگی، از جمله روابط شخصی، شغلی و تحصیلی، مفید است .این مهارت به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، پیام خود را به طور واضح و مختصر برسانید، دیگران را متقاعد کنید و به اهداف خود برسید.

آیا فن بیان ذاتی است یا می توان آن را یاد گرفت؟

برخی افراد به طور ذاتی فن بیان قوی تری دارند، اما این مهارت را می توان با تمرین و ممارست یاد گرفت.

آیا برای یادگیری فن بیان به مدرک دانشگاهی نیاز دارم؟

نیازی به مدرک دانشگاهی برای یادگیری فن بیان نیست. با این حال، داشتن مدرک در رشته های مرتبط مانند علوم ارتباطات، روانشناسی یا آموزش می تواند در این زمینه مفید باشد.

فن بیان چه نقشی در موفقیت شغلی دارد؟

فن بیان قوی در تمام مشاغل، به خصوص مشاغلی که نیاز به تعامل با دیگران دارند، بسیار مهم است.

چگونه می توانم از فن بیان در روابط شخصی خود استفاده کنم؟

فن بیان قوی می تواند به شما کمک کند تا با همسر، خانواده و دوستان خود ارتباط بهتر و موثرتری برقرار کنید.

آیا فن بیان در تحصیلات نیز مفید است؟

بله، فن بیان در تحصیلات نیز بسیار مهم است. دانش آموزان و دانشجویانی که فن بیان قوی دارند می توانند در کلاس درس، ارائه های شفاهی و امتحانات عملکرد بهتری داشته باشند.

1 دیدگاه دربارهٔ «مهمترین تکنیک های فن بیان (۲۰ تکنیک طلایی)»

  1. سلام مرسی ازمطلب خوب و مفیدتون🌹
    یکی ازنقطه ضعف یامشکلم همین خجالتی بودن واعتمادبه نفس پایینم هست وخیلی ضربه خوردم!!!!
    البته بیشترترجیع دادم سکوت کنم خیلی جاها!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا