خانه » مقالات » تفاوت‌ های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

تفاوت‌ های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

تفاوت آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

آیا تا به حال به تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال فکر کرده‌اید؟ آیا رویای اقامت در کشورهای خارجی را داشته‌اید یا به دانشگاه‌های معتبری مانند هاروارد و آکسفورد چشم دوخته‌اید؟ مردم همیشه کنجکاو هستند که بدانند کدام یک از این ۲ برای تصمیم‌گیری بهترین است. نگران نباشید؛ خواندن این مقاله بلیط شما برای موفقیت را نشان می‌دهد. به این دلیل که کیفیت‌های مختلف آکادمیک و جنرال را به‌طور عمیق بررسی می‌کنیم. این‌گونه متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 آزمون آیلتس چیست؟

قبل از بررسی تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال لازم است اطلاعاتی از ماهیت آن داشته باشید. IELTS به یک مهارت زبان شناخته شده می‌گویند که از پرکاربردترین آزمون‌های استاندارد بین المللی، برای افراد غیرانگلیسی زبان است. به عبارت دیگر این آزمون به فرد کمک می‌کند تا برای شغل، تحصیل و سایر فرصت‌های بهتر به یک کشور خارجه مهاجرت کند. آزمون جنرال و آکادمیک، مهاجرت را انجام می‌دهند اما ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را متمایز می‌کند.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا و نیوزلند افراد را از مکان‌های مختلف با مدرک آیلتس می‌پذیرند. هدف از آزمون، ارزیابی این است که آیا می‌توانید به‌راحتی زندگی خود را در یک کشور خارجی اداره کنید. تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال بیشتر در زمینه محتوای آن در بخش نوشتاری و خواندن، نشان داده می‌شود و از لحاظ فرمت، یکسان هستند. در کل هر یک از این آزمون‌ها برای اهداف و کاربرد مشخصی به‌کار می‌روند که انتخاب آن متناسب با نیاز افراد است.

باورهای غلط آیلتس

آیلتس از ۲۵ سال قبل ارائه شده که در این دوران بسیاری از باورهای غلط، سیستم بین‌المللی آزمون زبان را احاطه کرده است. برخی از داوطلبان آن‌ها را باور می‌کنند و این امر باعث می‌شود که به آمادگی آزمون آیلتس و نمره، آسیب برساند. احتمال دارد که در مورد آماده شدن برای آزمون کمی عصبی شوید؛ با این حال نباید بسیاری از حرف‌های اشتباه را قبول کنید. باورهای غلط در مورد آیلتس در کنار نادرست بودن، خطرناک نیز هستند. به این نکته توجه کنید که اگر اطلاعات دقیقی در مورد آزمون نداشته باشید با این تصورات، اشتباهاتی مرتکب خواهید شد و نمره خود را از دست می‌دهید.

در این‌جا برخی از تصورات غلطی که ممکن است شما را از دستیابی به موفقیت باز دارد، آورده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • دوره‌های آمادگی آیلتس الزامی نیست.
  • فقط یک بار می‌توانید در آزمون‌ها شرکت کنید.
  • تنها یک پاسخ صحیح در بخش تست اسپیکینگ وجود دارد.
  • در برخی از مراکز، آزمون آسان‌تر از سایرین ارائه می‌شود.
  • آیلتس در مقایسه با دیگر آزمون‌های انگلیسی سخت‌تر است.
  • تقلب در آیلتس بسیار راحت انجام می‌گیرد.
  • اگر در آزمون رایتینگ بیش از حد مجاز کلمه بنویسم، نمره بیشتری می‌گیرم.
  • تنها داوطلبان بومی می‌توانند نمره ۹ آزمون را کسب کنند.
  • حل کردن نمونه سوال، برای شرکت در آیلتس کافی است و به تمرین دیگری احتیاج ندارید.

نمره آزمون به محلی که آیلتس را می‌گیرند، بستگی دارد.

شباهت‌های آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

علاوه‌بر تفاوت‌ های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال این ۲ شباهت‌های بسیار زیادی نیز دارند که در این قسمت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. آزمون‌های آکادمیک و جنرال دارای ۴ بخش Listening، Writing، Reading و Speaking هستند که حدود ۳ ساعت طول می‌کشد. البته بخش صحبت کردن یک هفته قبل یا بعد از روز آزمون، انجام خواهد شد. در اکثر مراکز، آزمون آکادمیک و جنرال گرفته می‌شود و روش ثبت نام و هزینه آن‌ها یکسان است.

مدت اعتبار آیلتس آکادمیک و جنرال ۲ سال در نظر گرفته شده است که اگر بیشتر از آن شد، باید در آزمون مجدد شرکت کنید. نتایج ۱۳ روز پس از تاریخ امتحان در دسترس شما قرار می‌گیرد که اگر اعتراضی داشتید، می‌توانید تا ۶ هفته پس از تاریخ به نمره خود، درخواست تصحیح مجدد دهید. سوال‌های بخش‌های Listening و Speaking به‌طور کامل یکسان ارائه می‌شوند و هر ۲ آزمون ۱۵ نوع سوال دارند که شامل موارد زیر است.

  • تکمیل جمله
  • تکمیل جمله با کادر
  • سوالات پاسخ کوتاه
  • یادداشت‌ها، جدول، تکمیل نمودار جریان
  • تطابق
  • طبقه‌بندی
  • برچسب گذاری یک نمودار
  • عناوین پاراگراف‌ها
  • یافتن اطلاعات در پاراگراف‌ها
  • تکمیل خلاصه
  • تکمیل خلاصه با یک جعبه
  • چند گزینه‌ای

آزمون آیلتس آکادمیک آسان‌تر است یا جنرال؟

دشواری آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال می‌تواند ذهنی باشد؛ زیرا به مهارت و آمادگی زبان فرد بستگی دارد. به‌طور کلی سطح دشواری در بخش‌های مختلف آزمون‌ها متفاوت است و هر بخش، چالش‌های منحصر به‌فرد خود را ایجاد می‌کند. خواندن، درک مطلب را تحت فشار زمان ارزیابی می‌کند. نوشتن، روی مهارت زبان همراه با تفکر انتقادی تمرکز دارد و صحبت کردن، روانی و انسجام را بر زبان نشان می‌دهد.

باتوجه به این مطالب، سخت یا آسان‌تر بودن به‌صورت قطعی مشخص نیست؛ اما باتوجه به گفته‌های داوطلبان می‌توان احتمال داد که آزمون آکادمیک، کمی سخت‌تر از جنرال باشد. بی‌شک نوشتن یک مقاله علمی، دشوارتر از یک نامه اداری خواهد بود و این روند خود باعث تفاوت در نمره‌دهی هم می‌شود.

تفاوت کلیدی آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

دانستن تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال انتخاب بهترین نوع آزمون را برای آن‌چه می‌خواهید به دست آورید، آسان‌تر می‌کند. آزمون آکادمیک برای افرادی است که قصد تحصیل در موسسات و دانشگاه‌های خارجی را به عنوان دانشجوی کارشناسی دارند. همچنین، افرادی که در جستجوی شغل در حوزه تحصیلی خود در کشورهای انگلیسی زبان هستند. این آزمون، میزان مهارت تحصیلی و علمی افراد را می‌سنجد و نشان می‌دهد که آیا می‌توانند در محیط‌های تحصیلی شروع به فعالیت کنند.

آیلتس جنرال برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را دارند یا به‌دنبال شغلی عمومی یا تجاری هستند، طراحی می‌شود. همچنین این آزمون روی میزان مهارت زبان عمومی، اعتماد به‌نفس و راحتی افراد تمرکز دارد و این‌که آیا می‌توانند به‌خوبی در محیط‌های اجتماعی و روزمره ارتباط برقرار کنند را بررسی می‌کند.

در مجموع با مقایسه آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال می‌توانید توانایی خود را در امور مربوط به زندگی، اوقات فراغت، اشتغال و آموزش‌ها آزمایش کنید. بنابراین بهتر است با قرار دادن خود در معرض لهجه‌های مختلف در شنیدن مطالب یا تمرین انشاها به تدریج عملکرد خود را بهبود بخشید و سطح زبان خود را ارتقا دهید.

تفاوت‌ های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در محتوا

تمام داوطلبان و متقاضیان باید در تمام حوزه‌های حرفه‌ای مانند کتاب‌های تخصصی، روزنامه‌های معتبر و ژورنال‌ها آمادگی لازم را داشته باشند؛ به این دلیل که مطالب از این منابع گرفته می‌شوند. از تفاوت‌ های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال می‌توان به زمینه محتوا نیز اشاره کرد. در آیلتس آکادمیک در بخش Reading متن‌ها از کتاب‌های آکادمیک و مجلات علمی آورده می‌شوند تا مهارت داوطلب درخصوص مطالب دانشگاهی، سنجیده شود.

آزمون محتوای Reading جنرال بیشتر در ارتباط با موضوعات عمومی مانند تبلیغات، راهنمایی، مسائل روزمره و موارد دیگر است تا درک مطلب داوطلب مشخص شود. در مجموع می‌توان گفت داشتن اطلاعات از سطح لغات در آزمون آکادمیک، باید کمی بالاتر باشد و نیاز به دانش واژگان بیشتری دارد.

تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در بخش رایتینگ

مهم‌ترین تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در بخش رایتینگ نهفته است که ۶۰ دقیقه، زمان دارید تا آن را تکمیل کنید. در زیر به تفاوت‌های هر ۲ نوع امتحان می‌پردازیم.

۱. رایتینگ آیلتس آکادمیک

آزمون دهنده باید تصویر را با ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه، حدود ۲۰ دقیقه توصیف کند که این تصاویر می‌تواند یک نمودار خطی، دایره‌ای، جدول یا نقشه باشد. داوطلب باید داده‌ها را تجزیه و تحلیل و آن‌ها را با کلمات خود تفسیر کند. سپس از شما می‌خواهد که مقاله‌ای حاوی دیدگاه‌ها و مشکلات مربوط به یک موضوع دانشگاهی که نیاز به نظرات دارد، بنویسید. در این خصوص باید انشا را در حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه در ۴۰ دقیقه، خلاصه کنید.

۲. رایتینگ آیلتس جنرال

برای این آزمون باید یک نامه رسمی یا غیررسمی مانند درخواست اطلاعات از شخص یا توضیح یک موقعیت بنویسید. محدودیت کلمه برای پاسخ به این سوال ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه است. آزمون دوم باید به نوشتن مقاله‌ای بپردازید که موضوع آن عمومی خواهد بود و نیاز به بحث دارد.

تفاوت نمره‌دهی در آیلتس آکادمیک و جنرال

از بزرگ‌ترین تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال نحوه نمره‌دهی آن‌ها است. در بخش‌های Listining، Speaking و Writing به‌طور یکسان نمره داده می‌شود. اما در قسمت Reading که در مجموع ۲۵ درصد از کل نمره شما را شامل می‌شود، تفاوت بزرگی وجود دارد. شرکت‌کنندگان در آزمون‌های جنرال باید به تعداد بیشتری از سوالات ریدینگ مقاله به‌درستی پاسخ دهند تا نمره بالایی را دریافت کنند. دلیل این است که متن‌های ریدینگ در آیلتس آکادمیک از نظر واژگان پیچیده‌تر هستند. به عنوان مثال درصورتی که متقاضی در هر ۲ آزمون از ۴۰ سوال به ۳۰ مورد از آن‌ها پاسخ صحیح داده باشد در آیلتس جنرال، نمره نهایی ۵ خواهد بود ولی در آکادمیک، نمره متقاضی ۶ می‌شود.

مدت زمان دریافت مدرک آیلتس

بسیاری از افراد برای کسب موقعیت‌های کاری، مهاجرت‌های شغلی یا تحصیلی نیاز دارند که هرچه سریع‌تر مدرک لازمه را دریافت کنند. به‌طور کلی این مدرک در زندگی شخصی و حرفه‌ای نقش محوری دارد و فرصت‌های زیادی را برای افراد فراهم می‌کند. بنابراین، لازم است که در طول آموزش زبان، مهارت‌های خود را تقویت کنید تا در زمان کم‌تری نتیجه دلخواه را به دست آورید.

پس از این‌که اطلاعاتی از تفاوت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال کسب کردید، ممکن است این سوال برای اکثر متقاضیان پیش بیاید که دریافت مدرک آیلتس چقدر زمان می‌برد؟ درصورتی که داوطلب به شکل خودخوان مطالعه کرده باشد ۹ ماه تا یک سال، اگر از استادان حرفه‌ای، مشاوران و شرکت در کلاس‌ها کمک گرفته باشد، بین ۶ تا ۷ ماه به نتیجه عالی می‌رسد.

البته این زمان تقریبی است و به میزان استعداد، شرایط و آشنایی شما از دانش زبان بستگی دارد. در ضمن داوطلبانی که دوره‌های عمومی زبان را به پایان رسانده باشند، بی‌شک در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانند مدرک خود را دریافت کنند.

آزمون آیلتس در اصفهان

هدف از ارزیابی تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال بررسی توانایی داوطلب در خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن به زبان انگلیسی است. درصورتی که تصمیم به گرفتن مدرک آیلتس دارید اما به‌علت نداشتن اطلاعات کافی، هزینه و ناشناخته بودن آزمون اقدام نکرده‌اید به شما آیلتس اصفهان را پیشنهاد می‌کنیم.

آیلتس در اصفهان، مرکز معتبر و با سابقه درخشان، همراه با تیم آموزشی قوی است که اقدام به برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و کلاس‌های زبان مبتدی تا پیشرفته می‌کند. همچنین، با ارائه مشاوره‌های دقیق و حرفه‌ای موفقیت را برای زبان آموزان به‌همراه دارد. بنابراین، برای آشنایی بیشتر با زمان‌بندی و هدف آزمون آیلتس می‌توانید با مشاوران آموزشی این آکادمی در ارتباط باشید.

جمع بندی

باتوجه به تفاوت ‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال می‌توان گفت بهترین آن متناسب با نیاز، اهداف و شرایط افراد است. سازمانی که قصد دارید در آن شروع به تحصیل یا کار کنید، الزاماتی را تعیین می‌کند. بر این اساس بهتر است قبل از رزرو آزمون، خوب بررسی کنید که کدام یک برای شما مناسب خواهد بود. فراموش نکنید انتخاب درست، بین این ۲ نوع آزمون در تامین اهداف تحصیلی و شغلی شما تاثیر زیادی می‌گذارد. پس برای کسب نمره خوب نیاز به برنامه‌ریزی منظم، درک مبانی زبان انگلیسی، تعهد و تمرین دارید.

سوالات متداول

❓ تفاوت‌ های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در چیست؟

آیلتس آکادمیک برای تحصیل در دانشگاه است؛درحالی که آیلتس جنرال برای مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان انتخاب می‌شود. همچنین در ۲ مهارت Reading، Writing و نحوه نمره‌دهی، تفاوت‌هایی دارند.

❓ کدام یک از آزمون‌های جنرال و آکادمیک سخت‌تر است؟

پاسخ به این سوال به موارد مختلفی از قبیل سطح زبان انگلیسی داوطلب، زمینه تحصیلی یا کاری و اهداف او بستگی دارد. به‌طور کلی آزمون آیلتس جنرال آسان‌تر از آکادمیک است.

❓ تفاوت نمره بین آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

تنها اختلاف نمره‌دهی در آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش Reading است که در آیلتس جنرال برای دریافت نمره خاص به تعداد پاسخ‌های صحیح بیشتری نیاز دارید.

❓ آیا می‌توانم در هر ۲ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال شرکت کنم؟

بله، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا سطح مهارت خود را در هر ۲ زمینه، ارزیابی کنید. البته شرکت در هر دو آزمون به‌طور قطع به زمان بیشتر و پرداخت هزینه بالاتری هم نیاز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا